عصر بازار

بانک‌ها چقدر وام دادند؟

عصر اعتبار- بررسی‌ها نشان می‌هد که بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور تا پایان تیر امسال ۶.۳ درصد بیشتر از پایان سال قبل وام پرداخت کرده اند.

بانک‌ها چقدر وام دادند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان تیر ماه امسال، معادل 3762.9هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند سال گذشته با رشد 6.3 درصدی همراه شده است.

    همچنین، تسهیلات قرض‌الحسنه 9.5 درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مرابحه با 35.7 درصد و فروش اقساطی با 16.2 درصد است.

    از نظر عددی نیز، در پایان تیر سال جاری 359.2 هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفند سال گذشته، 16.2 درصد رشد را نشان می‌دهد.

    بانک‌های تجاری چقدر وام دادند؟

    از سوی دیگر، بانک‌های تجاری در کل 778.2 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که رشد 5.8 درصدی داشته و سهم وام‌های قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات 95 هزار میلیارد تومان است که اعطای این وام از سوی بانک‌های تجاری در پایان سال گذشته 9.5 درصد افزایش یافته است.

    گفتنی است؛ 12.1 درصد از وام‌های بانک‌های تجاری را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد. در بانک‌های تجاری کشور نیز، سهم عمده تسهیلات پرداختی مربوط به تسهیلات مرابحه با 33.3 درصد معادل 262.1 هزار میلیارد تومان بوده است. 

    علاوه بر این، 18.9 درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم 148.9 هزار میلیارد تومان در پایان تیر ماه به تسهیلات فروش اقساطی اختصاص داشته که این رقم در اسفند سال قبل 152.9 میلیارد تومان بوده است.

    به طور کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در پایان تیر امسال به مرابحه، فروش اقساطی و قرض‌الحسنه اختصاص یافته است.

    بانک‌های تخصصی چقدر وام قرض‌الحسنه دادند؟  

    همچنین، بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات تا پایان تیر سال جاری نشان دهنده این است که تسهیلات اعطایی با 12.2 درصد افزایش به عدد 561.5 هزار میلیارد تومان رسیده که سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی معادل 29.6 هزار میلیارد تومان بوده که با افزایش 16.2 درصدی در مقایسه با پایان سال قبل مواجه شده است.

    گفتنی است؛ 5.3 درصد از وام‌های بانک‌های تخصصی را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد. بزرگترین بخش تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود؛ به نحوی که در پایان تیر امسال 35.2 درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به رقم 197.5 هزار میلیارد تومان در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفند پارسال 188.1  هزار میلیارد تومان بوده است.

    بانک‌های تخصصی نیز در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده‌اند؛ به نحوی که 21.6 درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌ها در پایان تیر امسال به میزان 121.3 هزار میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است.

    عملکرد بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری در وام‌دهی

    طبق این گزارش، بررسی تسهیلات اعطایی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری در پایان تیر ماه امسال نشان می‌دهد که تسهیلات این بانک با 5.1 درصد رشد به رقم 2414.2 هزار میلیارد تومان رسیده و سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات 9.7 درصد (234.6 هزار میلیارد تومان) بوده که اعطای این نوع تسهیلات در این نوع بانک‌ها در پایان تیر امسال 19.2 درصد رشد داشته است.

    همچنین، 41 درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضیان در بخش مرابحه این بانک به رقم 990.4 هزار میلیارد تومان بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو