عصر بازار

پرداخت ۲۳.۶ هزار میلیارد وام بدون ضامن/ سپه و تجارت در صدر پرداخت

عصر اعتبار- بانک‌های دولتی از ابتدای بهمن پارسال تا پایان مرداد امسال، ۲۳ هزار و ۶۷۳ میلیارد و ۳۵۶ میلیون تومان تسهیلات به ۷۰۳ هزار و ۴۶۰ نفر پرداخت کرده‌اند.

پرداخت ۲۳.۶ هزار میلیارد وام بدون ضامن/ سپه و تجارت در صدر پرداخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی از اواخر دی ماه بانک‌های دولتی را موظف کرد در پرداخت تسهیلات کمتر از 100 میلیون تومان صرفا اعتبارسنجی را ملاک پرداخت قرار دهند و از روش سنتی درخواست ضامن دست بکشند.

    طبق اعلام وزارت اقتصاد، به دنبال این رویکرد، وزارت امور اقتصادی و دارایی اقتصاد در 29 دی ماه سال گذشته طی بخشنامه‌ای بانک‌های دولتی را  به پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن مکلف کرد و با وجود آنکه بانک مرکزی بخشنامه مرتبط را در 12 تیر ماه به شبکه بانکی ابلاغ کرد اما بانک‌های دولتی از همان ابتدای بهمن ماه سال 1400 اعطای تسهیلات بدون ضامن و براساس اعتبارسنجی را در دستور کار قرار دادند.

    در همین راستا از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا پایان تیر ماه امسال 15 هزار و 931 میلیارد و 632 میلیون تومان تسهیلات در قالب 475 هزار و 448 فقره تسهیلات توسط بانک‌های دولتی پرداخت شده است که این آمار در پایان مرداد ماه با جهشی قابل توجه به 23 هزار و 673 میلیارد و 356 میلیون تومان تسهیلات به 703هزار و 460 نفر رسید که تنها در یک ماه 7741 میلیارد و 724 میلیون تومان رشد داشته است.

    طبق این گزارش، بیشترین تسهیلات بدون ضامن توسط بانک سپه با 7746 میلیارد تومان در 274 هزار و 994 فقره پرداخت شده است. در واقع 33درصد از کل تسهیلات پرداختی بدون ضامن توسط بانک سپه انجام شده است.

    بعد از آن بانک تجارت با 18 درصد، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با 14درصد، رفاه کارگران با 13 درصد و بانک ملی با 12 درصد رتبه‌های بعدی را از نظر بیشترین میزان پرداخت وام بدون ضامن دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی