عصر بازار

افزایش تجارت با اروپا بدون FATF امکان‌پذیر نیست

کانال مالی ایران و سوئیس منتفی شد

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس خاطر نشان کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شود اما از سوی دیگر مواضع ما در این زمینه FATF مشخص نشود باز هم نمی‌توان به اوج‌گیری روند تجارت با کشورهای اروپایی امیدوار بود چراکه بانک‌داری این کشورها از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنند.

کانال مالی ایران و سوئیس منتفی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، شریف نظام مافی از منتفی شدن کانال مالی ایران و سوئیس که برای کمک‌های بشردوستانه بود خبر داد و افزود: امکان توافق برجام نیاز و ایجاد این کانال را از منظر طرف ایرانی کمرنگ کرده است از این‌رو شاهد هیچ پیشرفتی در این زمینه نبودیم.

    وی روند صادرات با سوئیس در 6 ماه نخست سال جاری را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تجار و شرکت‌های سوئیسی می‌دانند در شرایط تحریم چگونه سازوکارهای تجاری خود را دنبال کنند؛ از این‌رو حجم مبادلات رو به افزایش رفته است اما متاسفانه اتفاق‌های اخیر اثر منفی در حجم تجارت با این  کشور گذاشته است.

    این فعال اقتصادی با اشاره به نقش کلیدی سوئیس در تبادلات غلات، خاطر نشان کرد: سوئیس شاهرگ غلات ایران است و مبادلات بزرگ غلات ایران در سوئیس بسته می‌شود از این جهت این کشور نقش مهمی در حوزه غلات ایفا می‌کند.

    به گفته این فعال اقتصادی؛ بزرگترین دفاتر شرکت‌های غلات جهان در ژنو است و همین موضوع این امکان را ایجاد کرده است که ایران قرارداد ذرت خریداری شده از برزیل را در ژنو امضا کند.

    نظام مافی سوئیس را شریک اصلی ایران در زمینه دارو و غلات معرفی کرد و افزود:  حجم صادرات به سوئیس قابل توجه است؛ قطعات نیمه تمام شده صنعتی، خشکبار و کالاهای سنتی در حوزه کشاورزی را به این کشور صادر کردیم.

    وی با بیان اینکه سوئیسی‌ها می‌دانند ایران گزینه مناسب برای گاز این کشور است، تصریح کرد: سوئیس چندین سال پیش از سایر کشور ایران را جزو تامین‌کنندگان اصلی انرژی دانستند و وزیر خارجه این کشور با ایران قرارداد گاز منعقد کرد و این موضوع نشان می‌دهد ایران گزینه مناسب برای گاز سوئیس است و ایران می‌تواند جایگزین روسیه برای تامین گاز شود.

    به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس؛ اگر روابط سیاسی و تجاری بین این دو کشور خوب شود ایران می‌تواند یکی از تامین‌کننده‌های گاز برای صنعت و جامعه اروپا شود.

    این فعال اقتصادی با اشاره به نقش تحریم‌ها در کاهش روند تجارت با سوئیس، افزود: تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد که روابط تجاری ما با این کشور گسترده‌تر شود این در حالیست که اقتصاد این دو کشور مکمل یکدیگر هستند و در طول تاریخ همین‌گونه بوده است. سوئیس برای ایران تحریمی در نظر نگرفته است اما اگر اتحادیه اروپا برای ایران تحریم در نظر بگیرد این کشور خود را متعهد به اجرای این تحریم‌ها می‌داند. اگر اتحادیه اروپا به تحریم‌های قبل از برجام یعنی تحریم‌های اتحادیه اروپا بازگردد تردید نداشته باشید که سوئیس مجبور خواهد بود به تعهدات خود به اتحادیه اروپا عمل کند.

    وی در پاسخ به این پرسش که همانگونه که اشاره شد واردات دارو از سوئیس یکی از اصلی‌ترین اقلام وارداتی ما از این کشور محسوب می‌شود آیا تحریم‌ها در روند واردات دارو از این کشور خللی ایجاد کرد؟ گفت: این بحثی است که ما همواره با همتای خود مطرح می‌کنیم درست است که دارو از لحاظ صنعتی تحریم نیست اما وقتی در عمل شرکت‌های دارویی از ترس وزارت بازرگانی آمریکا تجارت دارو با ایران را محدود می‌کنند و این سخن به معنی قطع همکاری نیست.

    نظام مافی مسئله FATF را یک مسئله مهم در روند تجارت با اروپا دانست و افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود اما از سوی دیگر مواضع ما در زمینه FATF مشخص نشود باز هم نمی‌توان به اوج‌گیری روند تجارت با کشورهای اروپایی امیدوار بود چراکه بانک‌داری این کشورها از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنند.

    وی ادامه داد: FATF نقطه‌ای است که بانک‌های ما باید قبول کنند تا در نهایت بتوانیم در شبکه بانکی جهان فعال شویم.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس با بیان اینکه نتوانستیم در غالب تهاتر تجارت با سوئیس را دنبال کنیم، افزود: تجارت در غالب تهاتر از لحاظ لجستیکی پیچیده است و با کشورهای همسایه می‌توان این شیوه تجارت را دنبال کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو