عصر بازار

ورود لیر به بازار متشکل ارزی در دستور کار است

مشکلی در عرضه روبل نداریم

عصر اعتبار- مدیر عامل بازار متشکل ارزی با بیان اینکه پس از درج نماد روبل و دینار ورود لیر به بازار متشکل در دستور کار قرار دارد، گفت: هیچ مشکلی در عرضه روبل نداریم اما تقاضا کم است.

مشکلی در عرضه روبل نداریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، امیر هامونی درباره معاملات روبل در بازار متشکل ارزی و گلایه فعالان اقتصادی از محدودیت در عرضه روبل اظهار داشت: اتفاقا منابع روبلی بسیار خوبی داریم و در سمت عرضه روبل هیچ مشکلی وجود ندارد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر مساله کاهش حجم معاملات روبل، به کاهش تقاضا برای این واحد پولی برمی‌گردد و تقاضا برای روبل در بازار متشکل ارزی کم است.

    مدیرعامل بازار متشکل ارزی درباره میزان تقاضا برای روبل پس از ورود آن به بازار متشکل ارزی گفت: مدت زمان زیادی از راه اندازی نماد روبل و ریال و ورود روبل به بازار متشکل ارزی نمی‌گذرد و برای این بازه زمانی نمی‌توان آماری از میزان کاهش و افزایش تقاضا برای روبل را ارایه کرد. از سوی دیگر از آنجایی که در حوزه اسکناس آماری از عرضه و تقاضای روبل وجود ندارد، امکان مقایسه آن با دوره‌های گذشته هم نیست البته این مقایسه در منابع نیمایی امکانپذیر است.

    هامونی با بیان اینکه در حال حاضر مساله تقاضا برای روبل است و نه عرضه روبل، افزود: همه صادرکنندگان به راحتی به روبل دسترسی دارند و به راحتی امکان عرضه آن را در بازار متشکل ارزی دارند و باید سمت تقاضا تقویت شود.

    مدیر عامل بازار متشکل ارزی با اشاره به ورود سایر ارزهای خارجی به بازار متشکل ارزی اظهار داشت: اخیرا شاهد ورود دینار و درج نماد آن در بازار متشکل ارزی بودیم و در محدوده زمانی اربعین توانستیم عرضه خوبی از دینار داشته باشیم و خدمات خوبی از سوی بازار متشکل ارزی به زائران حسینی داده شد . البته تقاضا برای دینار فصلی است به طوریکه در حال حاضر عرضه برای دینار انجام می‌شود اما تقاضایی وجود ندارد و این عرضه و تقاضا باید توسط بازارگردان مدیریت شود.       

    وی افزود: لیر هنوز وارد بازار متشکل ارزی نشده است اما عرضه لیر در بازار متشکل ارزی هم در دستور کار است.   

    هامونی درباره اثرگذاری راه‌اندازی بازار توافقی ارز در برگشت ارزهای صادراتی گفت: بالغ 90 درصد عرضه‌هایی که در بازار توافقی انجام می‌ شود از سوی صادرکنندگانی است که این عرضه را از طریق نهادهای پولی و ارزی وارد بازار می‌کنند که این همکاری به افزایش نرخ فروش در بازار کمک کرده است که بخشی در قالب حواله در سامانه نیما عرضه شده  و  درصدی هم به صورت اسکناس وارد  بازار متشکل ارزی شده‌ است و تا به امروز این بازار در بازگشت ارزصادراتی بسیار موثر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی