عصر بازار

بی‌توجهی ارمنستان به تحریم کارت‌های میر توسط آمریکا

عصر اعتبار- اغلب بانک‌های ارمنستان، با وجود تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا، به پذیرش پرداخت‌ها در این شبکه روسی ادامه می‌دهند.

بی‌توجهی ارمنستان به تحریم کارت‌های میر توسط آمریکا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، با وجود هشدار‌های تحریمی ایالات متحده، 15 بانک از 17 بانک ارمنستان همچنان کارت‌های پرداخت میر روسیه را می‌پذیرند. تیم گزارش تحقیقی سیویل نت در تماس با بانک‌های ارمنستان دریافت که تنها بانک‌های HSBC و ملت، میر کارت روسیه را نمی‌پذیرند. براساس این گزارش، دیگر بانک‌ها از جمله بسیاری از بزرگترین بانک‌های ارمنستان به پذیرش میر ادامه می‌دهند و برنامه‌ای برای توقف این سیاست ندارند.

     

    همچنین بانک مرکزی ارمنستان اعلام کرد که قصد ندارد بانک‌ها را به توقف پرداخت‌های میر مجبور کند و «بانک‌های تجاری ارمنستان به طور مستقل ریسک‌های خود از جمله مربوط به تحریم‌ها را مدیریت می‌کنند.»

     

    پذیرش میر کارت روسیه در برخی کشور‌ها با وجود تحریم‌های آمریکا

     

    در سپتامبر 2022، وزارت خزانه داری ایالات متحده به موسسات مالی خارج از این کشور هشدار داد که تراکنش پرداخت‌های میر می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر تحریم‌های ثانویه قرار دهد. البته شرکت روسی صادرکننده میر کارت بعنوان یکی از شرکت‌های تابعه بانک مرکزی روسیه، تحت تحریم‌های آمریکا نیست، اما مدیر اجرایی آن مشمول تحریم شده است.

     

    پس از اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، برخی کشور‌ها از جمله ترکیه و برخی کشور‌های آسیای مرکزی، از پذیرش میر کارت روسیه امتناع کردند. اما همچنان برخی کشور‌ها از جمله ارمنستان و بلاروس، به پذیرش پرداخت‌ها در این شبکه پرداخت خرد روسی ادامه می‌دهند.

     

    پس از خروج مسترکارت و ویزا از روسیه در واکنش به جنگ اوکراین در فوریه سال جاری، کارت‌های میر به ابزار پرداخت بسیاری از روس‌ها تبدیل شد. مسکو گسترش میر را در سال 2014 به عنوان راهی برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده در واکنش به الحاق کریمه و حمله به شرق اوکراین آغاز کرد. از آن زمان تاکنون بیش از 100 میلیون کارت صادر کرده است.

     

    در سال جاری بانک‌های ارمنستان به دلیل ورود بی‌سابقه پول از روسیه به این کشور سود‌های بی‌سابقه‌ای را ثبت کردند. بر اساس آمار جدید بانک مرکزی این کشور، 3.5 میلیارد دلار در 9 ماهه نخست سال جاری به بانک‌های ارمنستان سرازیر شده که نقل و انتقالات از روسیه دو‌سوم کل آن را تشکیل می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو