عصر بازار

انتشار اوراق گام از ۴۵ هزار میلیارد تومان گذشت

تداوم بکارگیری اوراق گام در راستای حمایت غیرتورمی از تولید

عصر اعتبار- مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی گفت: تاکنون بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان اوراق گام توسط پانزده بانک منتشر شده و روند تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی با اوراق گام در ماه‌های اخیر شتاب گرفته است.

تداوم بکارگیری اوراق گام در راستای حمایت غیرتورمی از تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگا خبری «عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، حمید آذرمند با بیان اینکه روند تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی با اوراق گام در ماه‌های اخیر شتاب گرفته و با استقبال بنگاه‌های اقتصادی مواجه شده است، افزود: از جمله نکات شاخص در این خصوص افزایش تنوع فعالیت‌های استفاده‌کننده از اوراق گام است به طوری که در حال حاضر طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های تولیدی نظیر دارو، صنایع غذایی و کشاورزی، صنعت خودرو و قطعات، فلزات اساسی، مصنوعات فلزی، صنایع شیمیایی، صنایع الکتریکی و الکترونیکی، لوازم خانگی، بازرگانی،  مصالح ساختمانی و تاسیسات و انرژی، از این ابزار برای تأمین مالی استفاده می‌کنند.

    وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان اوراق توسط پانزده بانک منتشر شده و سایر بانک‌ها نیز آماده توسعه این ابزار می‌باشند. از این میزان، حدود 11 هزار میلیارد تومان سررسید شده و تعهدات به طور کامل بازپرداخت شده است. بر این اساس و با توجه به کارکرد مؤثر این ابزار در تأمین مالی تولید و رفع تنگنای اعتباری بنگاه‌ها با شیوه‌های غیرتورمی، گسترش ابزار در زنجیره‌های مختلف تولیدی با جدیت تداوم خواهد یافت. 

    فرآیند صدور و تسویه اوراق گام
    آذرمند با اشاره به ویژگی‌های این ابزار گفت: اوراق گام یک ابزار اعتباری برای تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی است. فرآیند کار به گونه‌ای است که بنگاه تولیدکننده به عنوان متعهد اوراق، درخواست صدور اوراق را به همراه صورتحساب خرید کالا و خدمت به بانک عامل ارائه کرده و بانک پس از طی مراحل اعتبارسنجی و دریافت تضامین، اقدام به صدور اوراق گام به نفع فروشنده نهاده می کند.

    وی ادامه داد: فروشنده نهاده، می‌تواند اوراق را تا سررسید نگهداری کرده و در سررسید وجه آن را با تضمین بانک، از بانک صادرکننده دریافت نموده یا اوراق را جهت خرید مواد اولیه مورد استفاده قرار دهد. در این صورت، انتقال اوراق بین حلقه‌های زنجیره، بدون کارمزد و از طریق بانک عامل به سادگی میسر بوده و نیازی به تنزیل اوراق و فروش آن در بازار سرمایه نخواهد بود.

    به گفته مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی بنگاه‌ اقتصادی دارنده اوراق می‌تواند تمام یا بخشی از اوراق در اختیار خود را در هر زمانی و بدون پرداخت کارمزد، بابت خرید کالا و خدمت به حلقه قبلی زنجیره تأمین منتقل کند. همچنین حسب مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، امکان پرداخت بدهی مالیاتی، پرداخت حقوق دولتی معادن، خرید نهاده از شرکت‌های دولتی مانند شرکت ملی نفت، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بازرگانی دولتی، خدمات حمایتی و پشتیبانی امور دام و نظایر آن از طریق اوراق گام نیز وجود دارد.

    آذرمند تاکید کرد: البته به عنوان یک گزینه تکمیلی، دارنده اوراق امکان فروش اوراق در بازار سرمایه در هر زمانی تا قبل از سررسید را دارد ولی با توجه به کارکرد اصلی اوراق، دارنده اوراق می‌تواند بدون نیاز به فروش اوراق در بازار ثانویه، مستقیماً از طریق بانک عامل این اوراق را منتقل نماید.

    وی با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی در راستای توسعه ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای گفت: گسترش تنوع ابزارهای جدید و استفاده از ابزارهایی مانند اعتبار اسنادی داخلی، برات الکترونیکی و کارت اعتباری، توسعه روش‌های تأمین مالی خانوار با شیوه‌های اعتباری و همچنین توسعه کاربرد اوراق گام در زنجیره‌های مختلف صنعتی و کشاورزی از جمله این برنامه به شمار می رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی