عصر بازار

یوآن اوج گرفت

عصر اعتبار- یوان چین، روز دوشنبه (پنجم دسامبر) از سطح هفت در هر دلار عبور کرد و به بالاترین حد خود از اواسط سپتامبر رسید زیرا پکن برخی از محدودیت‌های سختگیرانه کووید- ۱۹خود را کاهش داده و به‌طور بالقوه ورودی‌های تجاری خارجی جدید را جذب کرده است.

یوآن اوج گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ارز چین با انتظارات افزایش آهسته‌تر نرخ بهره آمریکا تقویت شد، نرخی که شاخص دلار را به پایین‌ترین حد در پنج ماه اخیر رساند اما برخی هشدار می‌دهند که راه چین برای بهبود اقتصادی ممکن است مملو از دست‌انداز باشد بنابراین یوان بی‌ثبات باقی خواهد ماند.

    می‌بانک در یادداشتی خطاب به مشتریان گفت: «چرخش‌های بالقوه سیاست‌ها یا بدتر شدن میزان ابتلا به عفونت‌های کووید می‌تواند فرصتی برای کاهش ارزش ارز چین تلقی شود».

    یوان در صبح روز دوشنبه تقریبا 1.4 درصد جهش کرد و به 6.9507 رسید که قوی‌ترین ارزش آن از 13 سپتامبر بوده است.

    هفته گذشته، یوان حدود 1.6 درصد جهش کرد و بزرگترین افزایش هفتگی از سال 2005 در میان انتظارات مقامات برای کاهش محدودیت‌های سختگیرانه  کووید را ثبت کرد.

    در بازار فراساحلی، یوان پس از ثبت رکورد افزایش هفتگی، 1.1 درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم دو ماهه 6.9438 رسید.

    در آخر هفته شهرهای زیادی از جمله مرکز مالی شانگهای و ارومچی در غرب دور، کاهش محدودیت‌ها را اعلام کردند زیرا چین تلاش می‌کند تا پس از اعتراض‌های بی‌سابقه علیه محدودیت‌ها، سیاست‌های مقابله با کووید صفر خود را هدفمندتر و با سختیگیری کمتر ارائه کند.

    شاخص سی اس ای 300 چین در ماه نوامبر تقریبا 10 درصد جهش کرد زیرا سهام سرزمین اصلی، شاهد جریان خالص ماهیانه بیش از 60 میلیارد یوان (8.55 میلیارد دلار) از طریق طرح بین مرزی Stock Connect بود.

    مورگان استنلی (شرکت خدمات مالی آمریکایی) روز یکشنبه با استناد به «تحولات مثبت متعدد در کنار مسیر روشنی که برای بازگشایی تعیین شده است»، سهام چین را به اضافه وزن ارتقا داد.

    بانک وال استریت به گروهی از موسسات جهانی، از جمله بانک یو بی اس و گلدمن ساکس پیوست تا با توجه به انتظارات برای بازگشایی مجدد اقتصاد، به سمت چین حرکت کند.

    بانک سرمایه‌گذاری چند ملیتی استاندارد چارترد انتظار دارد رشد مصرف واقعی خانوارهای شهری چین از 0.2 درصد در سال 2022 به هفت درصد در سال 2023 افزایش یابد و پیش‌بینی می‌کند چین تا سه ماهه دوم سال 2023 اکثر محدودیت‌های مربوط به کووید را حذف خواهد کرد.

    می‌بانک همچنین قدرت یوان را به کاهش بیشتر ارزش دلار نسبت داد. شاخص دلار نسبت به اوج خود در 28 سپتامبر نزدیک به 9 درصد کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی