عصر بازار

پیوستن ۷۰ درصد از مجموعه‌های اقتصادی به قانون پایانه‌های فروشگاهی

عصر اعتبار- قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان هم‌زمان بعد از حدود ۲ سال معطلی با اهتمام دولت سیزدهم با هوشمندسازی نظام مالیاتی در راستای شفافیت، عدالت در مالیات ستانی و شناسایی فرارهای مالیاتی اجرایی شد و اکنون ۷۰ درصد از مجموعه‌های اقتصادی و شرکت‌های دولتی به این سامانه متصل شده‌اند.

پیوستن ۷۰ درصد از مجموعه‌های اقتصادی به قانون پایانه‌های فروشگاهی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در مهرماه سال 1398 باهدف ایجاد تحول بنیادین در نظام مالیاتی کشور و در راستای نهادینه‌کردن عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شد.

    با تصویب شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سـران قوا، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مؤدیان، به شکل تدریجی اجرا خواهد شد. ازاین‌رو سازمان امور مالیاتی بــه دنبال تصویب احکام قانونی موردنیاز از طریق مراجع تصمیم‌گیر است و اصلاحیه لایحه این قانون را در صدد تسهیل و تشویق مودیان به مجلس ارسال کرد.

    دولت سیزدهم با تکمیل زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری در راستای پیاده‌سازی سامانه مؤدیان و اجرای تدریجی مرحله‌ای قانون، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد در چندین مرحله فراخوان مودیان به این سامانه متصل شوند.

    در همین راستا، امکان عضویت در سامانه مؤدیان و ایجاد کارپوشه اختصاصی باتوجه‌به آماده‌شدن زیرساخت‌های فنی و بسـتر لازم بـرای اجــرای قانــون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مؤدیان اظهار و تدوین آیین‌نامه موضــوع مــاده (26) قانــون، دســتورالعمل صــدور صورت‌حساب الکترونیکی، دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مؤدیان و همچنین سند ویژگی‌ها و مشخصات فنـی پایانه فروشگاهی (حافظه مالیاتی) به همراه قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصربه‌فرد مالیاتی، بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی پورتال رسمی سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir) بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مؤدیان فراهم شده است.

    همچنین در پی اطلاعیه فراخوان سازمان امور مالیاتی برای عضویت مؤدیان به‌صورت داوطلبانه در سامانه مؤدیان، بالغ بر پنج هزار مـؤدی به‌صورت داوطلبانه وارد سامانه مؤدیان شده و کارپوشه خود را اختصاص داده و به عضویت سامانه مؤدیان درآمده‌اند ضمن اینکه سازمان امور مالیاتی به دنبال آن است تا امکان عضویت خودکار حدوداً چهار میلیون مؤدی و اختصاص کارپوشه را فراهم آورد.

    تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری در راستای اجرای ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در سامانه سیاح با همکاری بانک مرکزی صورت گرفت براین‌اساس مودیان به سه گروه شخص حقوقی، شخص حقیقی – انفرادی و شخص حقیقی – مشارک تقسیم شده‌اند.

    بر اساس گزارش سازمان مالیاتی تا مردادماه امسال تعداد کل مودیانی که حساب تجاری وارد کرده‌اند پنج میلیون و 937 هزار و 127 نفر و تعداد کل حساب‌های تجاری ثبت شده بیش از هشت میلیون و 230 هزار مورد و تعداد حساب‌ها با استعلام موفق از بانک مرکزی حدود هفت میلیون و 956 هزار مورد بوده است.

    از دیگر اقدامات سازمان مالیاتی، ساماندهی حدود 8.18 میلیون پذیرنده بانکی و الصاق بیش از 3.9 میلیون پذیرنده به پرونده‌های مالیاتی و بررسی و ارزیابی شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی در راستای اخذ موافقت‌نامه‌های وصولی و مجوزهای لازم در راستای اجرای ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بوده است.

    بر اساس آخرین گزارش از سازمان امور مالیاتی کشور، برای 10 میلیون فعال اقتصادی کارپوشه تولید شده است که براین‌اساس مودیان می‌توانند وارد سامانه مودیان شده و صورت‌حساب‌های الکترونیکی را مشاهده کنند.

    شرکت‌های بازار سهام اولین گروه در اجرای قانون پایانه‌های مالیاتی

    شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از ابتدای آذرماه 1401 به‌عنوان نخستین گروه فراخوان شده، مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورت‌حساب الکترونیکی بودند.

    بر اساس اعلام سازمان مالیاتی کشور، از فروردین سال آینده سایر اشخاص حقوقی و از تیرماه و شهریورماه سایر مشاغل وارد سامانه مودیان می‌شوند

    مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور باهدف شناسایی و رفع ابهامات فنی، قانونی و اجرایی این قانون نشست مشترکی با شرکت‌های فعال در زمینه‌های بانکی، پولی و مالی پذیرفته شده در بورس و فرابورس را برگزار کرد.

    بر همین اساس کلیات قانون، روش‌های اجرا و چگونگی تبادل اطلاعات و همچنین رفع ابهامات مودیان درباره نحوه و زمان صدور صورت‌حساب الکترونیکی و چگونگی استفاده از امضای الکترونیکی برای شرکت‌های فعال در زمینه‌های بانکی، پولی و مالی پذیرفته شده در بورس و فرابورس تشریح شد.

    در جهت ارائه آموزش‌های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات موردنیاز برای ارائه خدمات مالیاتی، شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی به‌عنوان بازوی اجرایی قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان به مودیان معرفی شدند تا طبق قانون در زمینه مشاوره و خدمات‌رسانی با این شرکت‌ها همکاری‌های لازم را انجام دهند.

    500 شرکت بورسی برای این ورود به سامانه مودیان فراخوان شدند که از این تعداد 200 شرکت وارد سامانه شده و اکنون صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر می‌کنند و 200 شرکت دیگر در حال تکمیل بخش فنی برای ورود به سامانه و 100 شرکت بورسی که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند شامل قانون مودیان نمی‌شوند.

    200 شرکت بورسی که وارد سامانه مودیان شده‌اند از اول آذرماه تا کنون 520 هزار صورت‌حساب صادر شده است که 300 هزار صورت‌حساب مربوط به فروش مصرف‌کننده نهایی بوده است بقیه صورت‌حساب‌ها در ارتباط با اشخاص تجاری است.

    بر اساس اطلاعات سامانه مودیان، ارزش صورت‌حساب‌های صادر شده بالغ بر 120 هزار میلیارد تومان و ارزش‌افزوده هشت هزار و 600 میلیارد تومان است.

    همچنین شرکت‌های بورسی 668 حافظه الکترونیکی از سازمان مالیاتی دریافت کردند.

    اتصال شرکت‌های دولتی به‌عنوان دومین گروه در سامانه مودیان

    شرکت‎‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون خدمات کشوری به‌عنوان دومین گروه برای شفافیت عملکرد از ابتدای دی‌ماه وارد سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی شدند.

    450 شرکت دولتی برای اتصال به سامانه مودیان فراخوان شدند تا با تکمیل زیرساخت‌ها موفق به صدور صورت‌حساب‌های الکترونیکی باشند.

    مشاغل خرد که حدود پنج میلیون واحد صنفی هستند در پایان هرسال نیاز به ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی ندارند و این صورت‌حساب‌های الکترونیکی که در سامانه مودیان صادر و ثبت می‌شود جهت محاسبه مالیات حساب می‌شود.

    شرکت‌های بورسی و دولتی جزو شرکت‌های بزرگ هستند که با پیوستن آنها به سامانه مودیان، اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی 70 درصد پیشرفت خواهد داشت.

    با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان مالیاتی کشور از نظام مالیات ستانی سنتی به سمت نظام مالیاتی هوشمند حرکت کرد، در نظام مالیاتی سنتی، میزان داده و اطلاعات شخص محور بود همچنین دریافت مالیات از این طریق بر اساس چانه‌زنی بود، اما با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و هوشمند شدن نظام مالیاتی، اطلاعات به‌صورت دقیق در اختیار نظام مالیاتی قرار گرفته و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

    قانون پایانه‌های فروشگاهی عدالت‌محوری را به همراه دارد طبق این قانون، مالیات متعلقه بر مبنای شیوه‌ای عادلانه دریافت شده و از ایجاد هرگونه ابهام و تبعیض با مودیان مالیاتی جلوگیری خواهد کرد. همچنین دریافت با روش‌های عادلانه مالیات ستانی منجر به جلوگیری از فرار مالیاتی و رانت‌خواری می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو