عصر بازار

تورم در پایتخت ژاپن برای هفتمین ماه پیاپی از هدف بانک مرکزی فراتر رفت

عصر اعتبار- قیمت‌های مصرف‌کننده در پایتخت ژاپن ۴ درصد در دسامبر نسبت‌به یک سال گذشته افزایش داشته که هفتمین ماه پیاپی افزایش تورم بالاتر از هدف ۲ درصد بانک مرکزی را نشان می‌دهد.

تورم در پایتخت ژاپن برای هفتمین ماه پیاپی از هدف بانک مرکزی فراتر رفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، قیمت‌های مصرف‌کننده در پایتخت ژاپن که اصلی‌ترین نشانه روند تورم در کل کشور است، 4 درصد در دسامبر نسبت‌به یک سال گذشته افزایش داشته که بیشتر از حد انتظار بوده‌است. بدین‌ترتیب تورم در ژاپن برای هفتمین ماه پیاپی از هدف 2 درصدی بانک مرکزی فراتر رفته است.

    طبق گفته ماری ایواشیتا، اقتصاددان ارشد بازار در دایوا سکیوریتیز، مشخص است که روند افزایش تورم در ژاپن ادامه دارد و روزبه‌روز اطلاعات بیشتری به دست می‌آید که به بانک مرکزی دلیل کافی برای متعادل کردن سیاست‌های پولی را می‌دهد.

    بالا رفتن شاخص قیمت مصرف‌کننده در توکیو که مواد غذایی تازه را در بر نمی‌گیرد اما شامل سوخت می‌شود، از پیش‌بینی 3.8 درصد بازار فراتر رفته و نسبت‌به 3.6 درصد ماه نوامبر هم بالاتر بوده‌است.

    آخرین باری که نرخ تورم در توکیو بالاتر از این رقم بود به آوریل 1982 و تورم 4.2 درصدی برمی‌گردد.

    تورم در توکیو به غیر از سوخت و مواد غذایی تازه 2.7 درصد در ماه دسامبر گزارش شده‌است. بانک مرکزی ژاپن هنوز هم تأکید دارد افزایش تقاضای داخلی تورم را در سال‌های آینده در حدود هدف 2 درصدی بانک نگه می‌دارد.

    رئیس بانک مرکزی ژاپن با رد احتمال افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت گفت حمایت از اقتصاد باید ادامه پیدا کند تا روند افزایش تورم به افزایش تقاضا به‌همراه دستمزدهای بالاتر منجر شود.

    هنوز تردیدهایی وجود دارد که آیا شرکت‌های ژاپنی می‌توانند آن‌قدر دستمزدها را افزایش دهند که افزایش قیمت‌ها را برای خانواده‌ها جبران کند. هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان ژاپنی در ماه نوامبر به‌طرز غیرمنتظره‌ای 1.2 درصد نسبت‌به سال قبل‌از آن کاهش یافته است. این اولین کاهش طی 6 ماه گذشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی