عصر بازار

جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲

نرخ صفر مالیاتی برای کسب‌وکارهای فعال در سکوهای داخلی

عصر اعتبار - در سال آینده هرگونه کسب درآمد بر بستر سکوها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشمول مالیات می‌شود؛ همچنین دستگاه‌های اجرایی موضف هستند برای سرعت بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، منابع خود را با تعرفه‌ مصوب کمیسیون تنظیم مقررات در اختیار اپراتورهای مخابراتی قرار دهند.

نرخ صفر مالیاتی برای کسب‌وکارهای فعال در سکوهای داخلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در بند «ط» تبصره 6 در بخش عوارض و مالیات، تکالیفی نیز برای وزارت ارتباطات مشخص شده است. به‌این‌ترتیب که در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب کارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی، تا پایان سال 1402 کسب‌وکارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند، به‌صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرایم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی شد.

    همچنین هرگونه کسب درآمد بر بستر سکوها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشمول اخذ مالیات است. آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف مدت 2 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و وزارت امور اقتصاد و دارایی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

    همچنین در بند «ج» تبصره 7 آمده است، خدمات مشمول هر دستگاه، نحوه بهینه‌سازی فرایندها، نحوه برخط سازی استعلامات ظرف مدت 2 ماه پس از لازم اجراشدن این قانون توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور پیشنهاد و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

    بند «د» لایحه بودجه 1402 می‌گوید، به‌منظور بهره‌گیری از منابع ملی برای سرعت بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه پنجاه‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی مکلف هستند با اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مکان‌های موردنیاز، ابنیه و زیرساخت‌های مازاد خود از قبیل تیرهای انتقال، مسیرهای ارتباطی زمینی و زیرزمینی و مجراها و فضاهای مناسب نصب تجهیزات ارتباطی خود را وفق تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار اپراتورهای مخابراتی قرار دهند.

    در بند «س» به دولت اجازه داده می‌شود به‌منظور شتاب‌بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتقا و نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات» در سقف پست‌های سازمان و اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کند. اساسنامه و منابع این صندوق به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه‌وبودجه کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

    آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری امروز (چهارشنبه، 21 دی‌ماه 1401) لایحه بودجه 1402 کل کشور را به مجلس تقدیم کرد. این لایحه دومین لایحه بودجه‌ای است که دولت سیزدهم تدوین و به مجلس تقدیم کرده است.

    بر اساس ماده‌واحده لایحه بودجه سال 1402 کل کشور از حیث منابع و مصارف افزون بر 52 میلیون و 616 هزار و 965 میلیارد ریال است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو