عصر بازار

اقتصاد جهانی در آستانه رکود

عصر اعتبار- بانک جهانی در آخرین گزارش خود پیش بینی اش را نسبت به رشد اقتصاد جهانی کاهش داد و اعلام کرد که بسیاری از کشورها در یک قدمی رکود اقتصادی قرار دارند.

اقتصاد جهانی در آستانه رکود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، بانک جهانی شب گذشته طی آخرین گزارش خود پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی در سال 2023 را پایین آورد.

    تبعات افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی کشورهای جهان، تأثیرات منفی تداوم جنگ بین روسیه و اوکراین، و کندتر شدن رشد اقتصادی در اقتصادهای بزرگ جهان از جمله دلایل کاهش رشد اقتصاد جهانی برای سال جاری از سوی بانک جهانی عنوان شده است.

    این بانک اعلام کرده که پیش‌بینی می‌کند در سال جاری اقتصاد جهانی 1.7 درصد رشد کند که به جز سال‌های 2009 و 2020 کمترین میزان از سال 1993 تاکنون محسوب می‌شود. این بانک قبلاً پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد جهانی در سال 2023 معادل 3 درصد رشد کند که به حدود نصف کاهش پیدا کرده است.

    این بانک همچنین پیش بینی کرده که اقتصاد آمریکا برای سال جاری رشد 0.5 درصدی داشته باشد که 1.9 درصد کمتر از پیش بینی قبلی این بانک در ماه ژوئن است.

    بانک جهانی پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصاد جهانی در سال 2024 را هم نسبت به گزارش قبلی خود در ژوئن 2022، 2 دهم درصد پایین آورده و 2.7 درصد اعلام کرده است.

    این نهاد بین المللی اعلام کرده: متوسط رشد اقتصاد جهانی بین سال‌های 2020 تا 2024 کمتر از 2 درصد در سال خواهد بود که کمترین متوسط رشد پنج ساله جهان از سال 1960 تاکنون محسوب می‌شود.

    بانک جهانی می‌گوید: کاهش رشد اقتصادی در اقتصادهای بزرگ جهان از جمله آمریکا و کشورهای عضو حوزه یورو، باعث خواهد شد تا سایه رکود اقتصاد جهانی به فاصله کمتر از سه سال از رکود قبلی دوباره به اقتصاد جهانی بازگردد.

    این بانک طی بیانیه‌ای که به همراه گزارش خود منتشر کرده می‌گوید: با توجه به اوضاع شکننده اقتصاد جهانی، هرگونه چالش جدید نظیر بالا رفتن بیش از انتظار تورم، رشد بیش از حد نرخ بهره با هدف کنترل تورم، موج گرفتن دوباره شیوع ویروس کرونا یا تشدید تنش‌های ژئوپلتیک در جهان می‌تواند اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی