عصر بازار

ذخایر فارکس روسیه همچنان صعودی است

عصر اعتبار- بانک مرکزی روسیه این هفته اعلام کرد که روسیه به رشد ذخایر ارز خارجی خود ادامه می‌دهد و در ماه دسامبر از ۵۸۰ میلیارد دلار گذشت.

ذخایر فارکس روسیه همچنان صعودی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به گفته رگولاتور، دارایی‌ها تا اول ژانویه به 581.9 میلیارد دلار رسیده که به دلیل تجدید ارزیابی مثبت ارزها 2.6 درصد یا 14.7 میلیارد دلار ماه به ماه افزایش یافته است.

    با این حال، این رقم کمتر از یک سال قبل است؛ در اول ژانویه 2022، ذخایر بین‌المللی این کشور به 630.6 میلیارد دلار و بعدها در 18 فوریه به حداکثر تاریخی 643.2 میلیارد دلار رسید.

    ذخایر فارکس روسیه شامل طلای پولی، حق برداشت ویژه (SDR) در صندوق بین‌المللی پول و ارز خارجی نگهداری شده در داخل کشور همچنین دارایی‌های یوان چین است.

    تقریبا نیمی از دارایی‌ها توسط بانک‌های مرکزی غربی در اوایل ماه مارس به‌عنوان بخشی از تحریم‌های ضد روسیه بر سر درگیری اوکراین مسدود شد. کشورهای غربی علاوه بر مسدود کردن وجوه، عملیات مربوط به مدیریت خود را ممنوع کردند.

    در 30 نوامبر، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پیشنهاد ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری از دارایی‌های مسدود شده روسیه و وجوه بلوکه شده متعلق به بازرگانان روسی را داد تا از سود آن برای بازسازی اوکراین پس از جنگ استفاده کند.

    مسکو بارها مسدود کردن دارایی‌های خود را سرقت خوانده و هشدار داده که این توقیف با قوانین بین‌المللی در تضاد است.

    ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست خبری گفت: «مقامات روسیه در حال بررسی تمام سازوکارهای قانونی ممکن برای دسترسی مجدد به دارایی‌های خارجی روسیه و آماده برداشتن گام‌های قاطع برای حفاظت از اموال ملی هستند.»

    وی تصرف دارایی‌های روسیه توسط غرب را تجاوز فاحش به دارایی‌های حاکمیتی خواند و نسبت به پاسخ مناسب هشدار داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی