عصر بازار

هشدار اقتصاددانان برجسته درباره رکود قریب الوقوع در جهان

عصر اعتبار- بیش از نیمی از اقتصاددانان برجسته در نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد (WEF) پیش‌بینی کردند که در سال ۲۰۲۳ یک رکود اقتصادی جهانی به وقوع خواهد پیوست.

هشدار اقتصاددانان برجسته درباره رکود قریب الوقوع در جهان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  تسنیم، بیش از نیمی از اقتصاددانان برجسته در نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد (WEF) پیش‌بینی کردند که در سال 2023 یک رکود اقتصادی جهانی به وقوع خواهد پیوست.

    نتایج این نظرسنجی روز دوشنبه در حالی در وب سایت مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد که رهبران تجاری و دولتی برای نشست سالانه این سازمان در سوئیس گرد هم آمدند.

    نظرسنجی انجام شده توسط مجمع جهانی اقتصاد بر اساس 22 پاسخ به دست آمده از برخی اقتصاددانان ارشد که عضو آژانس‌های بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول، بانک های سرمایه گذاری و شرکت های چند ملیتی بودند، صورت گرفت.

    تقریباً دو سوم از پاسخ دهندگان بر این باورند که رکود جهانی در سال 2023 محتمل است، که 18 درصد آن را "بسیار محتمل" عنوان کردند که دو برابر بیشتر از نظرسنجی قبلی در سپتامبر 2022 بود. تنها یک سوم از کارشناسان اقتصادی گفتند که احتمال رکود اقتصادی در سطح جهان بعید است.

    بر اساس این گزارش، اقتصاددانان ارشد "تغییرات منطقه ای قابل توجهی" را در چشم انداز تورم برای سال 2023 پیش بینی می‌کنند و 57 درصد از پاسخ دهندگان نیز انتظارات تورمی بالایی را برای اروپا دارند، در حالی که فقط 5 درصد از کارشناسان همین موضوع را برای چین پیش بینی می‌کنند.

    این گزارش نشان داد که نسبت به سال گذشته نسبت پاسخ دهندگانی که انتظار تورم بالا در اروپا را دارند از 47 درصد به 57 درصد از سپتامبر 2022 افزایش یافته است.

    سعدیه زاهدی، مدیر عامل مجمع جهانی اقتصاد در بیانیه ای درباره این نظرسنجی گفت: تورم بالا، رشد پایین، بدهی بالا... انگیزه برای سرمایه گذاری مورد نیاز برای بازگشت به رشد و افزایش استانداردهای زندگی برای آسیب پذیرترین قشر جهان را کاهش می‌دهد.

    این نظرسنجی اندکی پس از آخرین گزارش بانک جهانی انجام می شود که در آن پیش بینی های رشد جهانی در سال 2023 را به سطوح نزدیک به رکود کاهش داد زیرا بسیاری از کشورها با بحران های انرژی، تورم، غذا و امنیت دست و پنجه نرم می کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی