عصر بازار

چالش تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها

عصر اعتبار- بانک‌ها نباید در خدمت کسری بودجه دولت قرار گیرند، بلکه باید ابزاری برای افزایش تولید ناخالص داخلی کشور باشند.

چالش تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا؛ معصومه آقاپور علیشاهی، کارشناس اقتصادی و عضو سابق مجلس در کمیسیون اقتصادی درباره تسهیلات تکلیفی در بودجه 1402 گفت: کاش برای یک بار هم که شده  بودجه با ارقامی که احتمال تحقق آن بیشتر است، بسته  شود. این مسئله نه تنها بر کارکرد بهتر آن تاثیر خواهد داشت، بلکه شفافیت، صداقت و واقعیت را هم روشن می‌سازد. محقق نشدن درآمد‌ها در بودجه از نشانه‌های در نظر نگرفتن این مسئله است که با خود کسری می‌آورد.


    وی در ادامه اضافه کرد: واقعیت‌های تسهیلات بانکی باید بیان شود. تکالیف تعیین شده برای بانک‌ها این سوال را به وجود می‌آورد که در قبال این تصمیمات چه جوابی به سپرده گذاران خواهند داد؟ از طرف دیگر باید مورد توجه قرار داد که بنا نیست بانک‌ها در خدمت کسری بودجه دولت قرار گیرند، ابزاری برای افزایش تولید ناخالص داخلی کشور باید وجود داشته باشد تا به کمک تولید آید.


    این کارشناس اقتصادی در این خصوص یادآور شد: تولید کالا و خدمات دارای اهمیت است. زمانی که پول بانک‌ها صرف تسهیلات کوتاه مدت می‌شود، تولید مشکل پیدا می‌کند، بنابراین برای رفع آن این پول‌ها باید به عنوان سرمایه در گردش تولید، صادرات و تجارت مورد توجه قرار گیرد. در کل بانک‌ها به عنوان کمک ابزار بخش تولید باید به کار آیند.


    عضو سابق مجلس در کمیسیون اقتصادی ابراز کرد: متاسفانه با شرایط فعلی بانک‌ها دچار مشکل هستند و نرخ سودی که پرداخت می‌شود در مقایسه با نرخ سود‌های نجومی که دررابطه با افزایش دلار، سکه و دلالی‌هایی که در خودرو ومسکن اتفاق می‌افتد، چیزی نیست، دلیل آن هم این است که در رابطه با کفایت سرمایه خود مشکل دارند و این قضیه با احکام تکلیفی بدتر می‌شود، بنابراین بهتر آن است تا تسهیلات در خدمت تولید قرار گیرد.


    علیشاهی دراین رابطه اظهار داشت: رقمی که برای تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده، باید کاهش پیدا کند و بهتر آن است تا در صنایع غذایی، گردشگری و ... مورد استفاده قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی