عصر بازار

رئیس جمهور در صحن علنی مجلس:

رشد اقتصادی از ۰.۴ درصد به ۴ درصد رسید

عصر اعتبار- سید ابراهیم رئیسی درباره عملکرد بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: تلاش دولت این بوده که سال ۱۴۰۱ را با رشد اقتصاد دنبال کند.

رشد اقتصادی از ۰.۴ درصد به ۴ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا؛ رئیس جمهور امروز دوم بهمن‌ماه 1401 در آغاز سخنان خود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع برخورد سیاسی اروپایی‌ها با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ارکان رسمی کشور ایران بیان کرد: تحلیل ما از شرایط فعلی آن است که دشکن تلاش می‌کند برای جبران شکست‌های خود، بخش‌های انقلابی کشور را تحریم کند.

    همه مسئولان و ارتش‌های منطقه بر نقش مهم سپاه و بویژه سپاه قدس و فرماندهان آن در برخورد با تروریسم تاکید دارند. بار‌ها مسئولان عالی سیاسی منطقه به ما گفته‌اند اگر سپاه نبود، شرایط در منطقه امروز به گونه دیگری بود.

    به سهم خودم از سپاه تشکر می‌کنم. تلاش مذبوحانه برای تحریم سپاه مقتدر برای نقش‌آفرینی در حمایت از مردم و برخورد با تروریسم، محکوم به شکست است.

    رئیس جمهور درباره عملکرد بودجه 1401 بیان کرد: تلاش دولت این بوده که سال 1401 را با رشد اقتصاد دنبال کند. در آغاز دولت نرخ رشد 0.4 درصد بود، اما امروز حدود 4 درصد رشد داریم.

    وی توضیح داد: همچنین رشد سرمایه گذاری، کاهشی شدن تورم و رشد تولید را شاهد هستیم. رشد تولید 5 درصد و رشد تجهیزات تولید بیش از 5 درصد بوده است. علاوه بر این رشد اشتغال و کاهش بیکاری را داشته ایم که بیانگر عملکرد قابل قبول در اجرای قانون بودجه است.

    رئیس جمهور در ادامه ابرازکرد: علیرغم تمام تحریم‌ها و تهدیدات شاهد افزایش صادرات نفت خام  و میعانات گازی و دسترسی به منابع ارزی در کشورهستیم که این موفقیت برای دولتی است که هم تحریم‌ها را دور زده و خنثی کرده و هم موفق شده به منابع ارزی دست پیدا کند. 

    افزایش 7 برابری یارانه‌های نقدی

    رئیسی در این خصوص یادآور شد: تنخواه خزانه استفاده نشد و استقراض صورت نگرفت، قبلا این خوف وجود داشت و برخی هم تذکر می‌دادند که این استقراض صورت نگیرد. علیرغم اینکه اجرای تکلیف قانونی مردمی سازی یارانه‌ها را داشتیم، با افزایش 7 برابری یارانه‌های نقدی روبرو بودیم، اما استقراض صورت نگرفت و این یک موفقیت برای دولت به حساب می‌آید.

    وی تاکید کرد: وقتی قانون ابتدای سال جاری برای کالا برگ تصویب شد، زیر ساخت‌های آن آماده نبود و تلاش زیادی برای این کار صورت گرفت؛ زیرساخت‌ها برای انجام این کار در استان‌ها آماده شده است و گزارش آن به زودی به مجلس و مردم ارایه خواهد شد. وی افزود: برای تحقق درآمد‌ها در حوزه نفت و مالیات به ویژه نسبت به کسانی که فرار مالیاتی داشتند، کار‌هایی صورت گرفت و دولت برای تحقق کامل درآمد مالیاتی تلاش خود را ادامه می‌دهد. 

    رئیس جمهور در ادامه با اشاره به کار‌هایی که سال‌ها به تاخیر افتاده بود مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، رتبه بندی معلمان اظهار داشت: کار‌هایی درباره آن‌ها انجام شده و مواردی که 10 یا 15 سال عقب افتاده بود، علیرغم تمام محدودیت‌های بودجه‌ای تحقق پیدا کرد. ارزش افزوده بخش صنعت از سال 96 تاکنون بی سابقه است. رشد بخش صنعت در 6 ماهه اول معادل 4.9 درصد است، ارزش افزوده بخش معدن در شش فصل متوالی منفی هفت دهم درصد بود که مثبت شد. شاخص تولید شرکت‌های صنعتی درپاییز امسال 6 تا 7 درصد داشته، درحالیکه در گذشته صفر بوده است. افزایش تولیدات صنعتی (خودرو)، انواع سواری 13 درصد، وانت 54 درصد، اتوبوس و مینی بوس و ون 157 درصد، تولیدات پتروشیمی 8 درصد، لوازم خانگی 37، 54، 12 درصد رشد داشته است. این‌ها نشانه‌های رشد تولید در این حوزه‌ها است.

    رئیس جمهوری ابراز کرد: رتبه هفتم تولید فولاد درجهان از دیگر موارد است که از نشانه‌های رشد تولید محسوب می‌شود. در تولید گام‌های خوبی برداشته می‌شود و این گام‌ها نشان دهنده اراده‌ای است  که به دنبال رشد تولید در کشور است، یعنی همان سخنی که چند سال رهبری معظم انقلاب به عنوان شعار سال اعلام می‌کنند.

    تحقق وعده یک میلیونی اشتغال

    رئیس جمهور با بیان اینکه ارزش تجارت در 10 ماهه امسال نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی رشد 17 درصدی داشته است، گفت:  صادرات غیر نفتی افزایش 19 درصدی داشته، همچنین واردات کالا‌ها های سرمایه‌ای نیز با افزایش همراه است. وی ادامه داد: با توجه به مستندات و همکاری دستگاه‌های مختلف یک‌میلیون اشتغال محقق شد. 

    رئیسی بیان کرد: تولید غلات با رشد 17 درصدی به 21 میلیون تن رسیده است همچنین صادرات از 16 میلیون تن به 20 میلیون تن افزایش یافته است. در حوزه کشاورزی نیز شرکت‌های دانش بنیان رشد بیش از 70 درصدی داشته اند.

    افزایش 60 درصدی خرید گندم

    رئیس جمهور با اشاره به افزایش 60 درصدی خرید تضمینی گندم گفت: دولت با توجه به صحبت‌های رهبری که تاکید بر تولید، دانش بنیان و اشتغال  داشتند، گام‌هایی را در این مسیر برداشتند.

    از تامین منابع یارانه نقدی تا تکالیف حداقلی بانک‌ها

    رئیس جمهور در ادامه به سیاست‌های برنامه هفتم توسعه که مورد توجه در بودجه 1402 است اشاره کرد و گفت: سند ملی آمایش سرزمین و سند تحول دولت مردمی در بودجه سال آینده مورد قرار دارد. همچنین سعی شده از درج احکام غیر مرتبط با بودجه در آن جلوگیری و احکام دائمی نیز در آن جدا شود.

    رئیسی ادامه داد: شفافیت درج تمام منابع و مصارف بودجه 1402 مورد تاکید ویژه ما بوده است. همچنین بهبود معیشت مردم با عدالت در پرداخت‌ها، کاهش تورم، صرفه جویی در هزینه‌ها، حمایت از بازار سرمایه، افزایش درآمد‌های مالیاتی، توجه به بهداشت و درمان، توجه به رشد اقتصادی و اشتغال و فعال شدن صندوق‌های عدالت و پیشرفت در همه استان‌ها برای تکمیل و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام مورد توجه دولت در بودجه آینده است. 

    وی با اشاره به تامین یارانه نقدی که در بودجه 1402 لحاظ شده است، افزود: 360 همت برای تامین یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک تخصیص داده شده است. همچنین تامین یارانه نان در این بودجه پیش بینی شده است. کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های تولید از 4 درصد به یک درصد و همچنین توجه به تولید و واردات خودرو مد نظر است تا کمبود‌ها نیز جبران شود. 

    رئیسی با بیان اینکه 31 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در صندوق اشتغال استان‌ها در بودجه 1402 در نظر گرفته شده که در واقع هزار میلیارد تومان برای هر استان می‌شود. مازاد درآمد استان اعم از حقوق معادن در این صندوق اشتغال استان قرار می‌گیرد. 

    به گفته رئیس جمهور، 540 همت سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شده است. همچنین کاهش 7 درصدی مالیات واحد‌های تولیدی را مد نظر قرار دادیم.

    وی با اشاره به اختصاص 15 همت سهام دولت به صندوق تثبیت سرمایه اظهار کرد: رشد 43 درصدی بخش سلامت در نظر گرفته شده است. همچنین تامین زمین برای ساخت مسکن و پیش بینی تخفیف‌های مالیاتی برای پروژه نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است.

    رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که در بودجه 1402 برخلاف سنوات گذشته از 40 درصد صندوق توسعه ملی استفاده نکرده‌ایم. رئیسی تخصیص 10 درصد از منابع هدفمندی به یارانه دارو را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بودجه 1402 تلاش کردیم مغایرتی بین درآمد و هزینه نباشد تا کسری بودجه ایجاد نشود. ضمن اینکه ریسک منابع را نیز سعی کردیم به حداقل برسد. همچنین تکالیف بانک‌ها را به حداقل رسانده‌ایم. 

    سعی کردیم از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم و مودیان جدید در نظر گرفته‌ایم و به همین دلیل شاهد افزایش درآمد‌ها هستیم. ضمن اینکه از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها به دلیل افزایش حقوق و دستمزد و همچنین افزایش یارانه‌ها است.
    پیام بودجه به فعالان اقتصادی، امیدبخش و مثبت باشد

    رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد: دولت برای چهار حوزه اصلی در کشور شامل مسکن، تغذیه و معیشت، خودرو و حوزه سلامت برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی تدوین کرده که طی روز‌های آینده جزئیات آن را تشریح خواهم کرد. وی تصریح کرد: با اجرای این برنامه‌ها، حتماً وضعیت در آینده نزدیک متفاوت با امروز خواهد بود.

    رئیسی یادآور شد: برای این چهار محور، برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی اجرا می‌شود که برای آن در قالب لایحه بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است.

    رئیس‌جمهور تأکید کرد: با مدد الهی و شاخص‌هایی که وجود دارد، وضعیت ارز، طلا و بسیاری از گرانی‌ها ان‌شاءالله حتماً کاهشی خواهد شد. علی‌رغم القای ناامیدی از سوی دشمن، وضعیت آینده باتوجه‌به منابع و ظرفیت‌های کشور و همکاری دولت و مجلس بسیار روشن است. همه آمار‌ها نشان‌دهنده رشد کشور است که در رشد تولید و سرمایه‌گذاری و اشتغال متبلور است که دشمن نمی‌خواهد این را ببیند.

    وی افزود: با همه تلاش‌های دشمنان برای القای ناامیدی و تردید و سخت‌تر شدن زندگی مردم، تلاش دولت اجرای برنامه‌های امیدبخش است. راهبرد امروز دشمن، ایجاد یأس می‌باشد و راهبرد تمام بخش‌های کشور باید ایجاد امید باشد. پیام بودجه به فعالان اقتصادی هم باید امیدبخش و مثبت باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی