عصر بازار

پیش‌بینی پایین‌ترین رشد اقتصادی جهان

عصر اعتبار- طبق گزارش سازمان ملل، رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ به ۱.۹ درصد کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی پایین‌ترین رشد اقتصادی جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش سازمان ملل، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصاد جهانی از سه درصد سال 2022 به 1.9 درصد در سال 2023 کاهش یابد که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های رشد در دهه‌های اخیر است.

    در گزارش وضعیت اقتصاد جهانی و چشم‌اندازها آمده است که یک سری شوک‌های شدید و تقویت‌کننده در سال 2022، از جمله جنگ در اوکراین و تاثیرات همه‌گیری ویروس کرونا، بر اقتصاد جهان در سال 2023 تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

    بر اساس این گزارش، تورم دائما بالا به‌طور متوسط حدود 9 درصد در سال 2022 بوده است و پیش‌بینی می‌شود رشد جهانی در سال 2024 به‌طور متوسط به 2.7 درصد افزایش یابد.

    در این گزارش آمده است: چون خطرات اقتصادی، مالی، ژئوپلیتیکی و زیست‌محیطی بی‌شماری وجود دارد، چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصادی بسیار نامشخص است. رکود کنونی اقتصاد جهانی هم رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه را کاهش می‌دهد و بسیاری از آنها با خطر رکود در سال 2023 مواجه هستند.

    پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2023 تنها 0.4 درصد افزایش یابد و بسیاری از کشورهای اروپایی با رکود خفیفی همراه با هزینه‌های انرژی بالا، تورم بالا و شرایط مالی سخت‌تر که مصرف و سرمایه‌گذاری خانوار را کاهش می‌دهند، مواجه خواهند شد.

    پیش‌بینی می‌شود که اتحادیه اروپا در سال 2023 به میزان 0.2 درصد رشد کند که از 3.3 درصد در سال 2022 کمتر است.

    اقتصاد روسیه در سال 2022 کمتر از حد انتظار اولیه و تولید ناخالص داخلی حدود 3.5 درصد کاهش یافت.

    پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی چین در سال 2023 به‌طور متوسط بهبود یابد و به 4.8 درصد برسد، احتمالا پایین‌تر از نرخ پیش از همه‌گیری بین 6 تا 6.5 درصد باقی بماند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی