عصر بازار

بطور میانگین نسبت به ابتدای هفته اتفاق افتاد

کاهش ۳۰۰ هزار تومانی بهای سکه

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: رویکردهای جدید بانک مرکزی در عرضه ربع سکه در بورس کالا و راه‌اندازی بازار معاملات ارز و طلا، سبب شد که روند صعودی قیمت‌ سکه و طلا در بازار که در روزهای نخست هفته وجود داشت، متوقف و مسیر قیمت‌ها به سمت کاهشی شدن تغییر کند.

کاهش ۳۰۰ هزار تومانی بهای سکه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، میانگین دو دلار کاهش اونس جهانی طلا را داشته‌ایم. علیرغم اینکه از اوایل هفته تا اواسط هفته روندی صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی دیده می‌شد اما در پایان هفته کاهشی شد که در نهایت دو دلار کاهش را رقم زد.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تصریح کرد: در بازارهای داخلی نیز سکه  و طلا در روزهای ابتدایی هفته، دنباله‌رو نوسانات نرخ ارز در مسیر نوسان افزایشی قرار داشت اما با اعمال رویکردهای جدید بانک مرکزی در رابطه با عرضه ربع سکه در بورس کالا و اعلام توزیع 450 هزار قطعه ربع سکه و همچنین اعلام خبر راه‌اندازی بازار مبادلات ارز و طلا در آینده نزدیک، سبب شد که سکه و طلا در بازار از مسیر افزایشی دور بزند و در مسیر کاهش قیمت‌ها حرکت کند؛ بگونه‌ای که در روز سه‌شنبه نسبت به روز دوشنبه شاهد یک میلیون تومان کاهش قیمت هر قطعه سکه و حدود 55 هزار تومان به‌ازای هر گرم طلای 18 عیار باشیم. 

    وی ادامه داد: این روند نزولی قیمت‌ها تا روز چهارشنبه هم ادامه داشت و 900 هزار تومان دیگر از بهای سکه را کاست؛ اما در آخرین روز بازار (پنجشنبه)، به‌دنبال نوسانات نرخ ارز در بازار و برخی اخبار سیاسی-اقتصادی در سطح دنیا، کاهش قیمت‌ سکه و طلا در بازار داخلی را کم کرد و مجدد نسبت به روز چهارشنبه قیمت‌ها را کمی بالا برد؛ براین اساس تاحدودی از بخشی از آن کاهش قریب به دو میلیون تومانی (طی دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه) جبران و تقویت شد.

    این مقام صنفی خاطر نشان کرد: این موضوع سبب شد که بطور میانگین 300 هزار تومان کاهش بهای هر قطعه سکه در آخرین معاملات پایانی هفته نسبت به ابتدای هفته دیده شود. اما هر مثقال طلای 17 عیار نسبت به ابتدای هفته میانگین 5000 هزار تومان افزایش و هر گرم طلای 18 عیار میانگین 1000 تومان افزایش را تجربه کرده است.

    ربع سکه 800 هزار تومان ارزان شد

    بذرافشان در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار داخل و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با 300 هزار تومان کاهش بطور میانگین در طول هفته، روز گذشته (پنجشنبه) 24 میلیون و 200 هزار تومان قیمت داشت. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با میانگین 100 هزار تومان کاهش به 23 میلیون تومان رسید. نیم سکه که در روز سه‌شنبه نسبت به روز پیش از آن 600 هزار تومان کاهش قیمت داشت، پس از نوسان نرخ ارز و صعودی شدن مجدد قیمت‌ها، بطور میانگین در آخرین معاملات هفته، تغییری نسبت به ابتدای هفته نداشته و 14 میلیون و 300 هزار تومان معامله شده است.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: ربع سکه اما بیشترین کاهش قیمت را در طول یک هفته اخیر تجربه کرده با میانگین 800 هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته 9 میلیون تومان دادوستد شده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با 100 هزار تومان افزایش قیمت به نسبت ابتدای هفته، در آخرین معاملات روز گذشته پنج میلیون تومان بود. همانطور که اشاره شد، هر مثقال طلای 17 عیار با 5000 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 1000 تومان افزایش بطور میانگین نسبت به ابتدای هفته به ترتیب 9 میلیون و 150 هزار تومان به‌ازای هر مثقال (17 عیار) و دو میلیون و 112 هزار تومان به ازای هر گرم (18 عیار) دادوستد شده است.

    وی در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: حباب سکه نیز که تا سه میلیون تومان هم کاهش یافته بود، مجدد در حال حاضر در محدوده سه میلیون و 500 هزار تومان قرار داد که تفاوت چندانی نسبت به ابتدای هفته ندارد. برای هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1926 دلار نرخ ثبت شده است.

    بذرافشان ابراز امیدواری کرد که طی هفته‌های پیش‌رو همین رویکرد بانک مرکزی در توزیع ربع سکه ادامه دار باشد و همانطور که پیش از این نیز تاکید کرده‌ایم، برای سایر قطعات سکه همچون نیم‌سکه و سکه‌های تمام اتفاق بیفتد، قطعا تاثیر به‌سزایی در کاهش قیمت‌ها و ثبات بازار خواهد داشت. ضمن اینکه باید عرضه‌ها با قیمت‌هایی با فاصله بیشتر نسبت به قیمت بازار صورت گیرد؛ تقاضا برای ربع سکه‌هایی که در این هفته بورس عرضه شد، میانگین 11 هزار طی دو مرحله بود؛ بنابراین چندان تقاضایی هنوز شکل نگرفته و باید تداوم داشته و سکه‌ها با قیمت‌های اعلامی با فاصله بیشتر قیمت بازار آزاد عرضه شوند تا نقش مهم و تاثیرگذاری در کاهش قیمت‌ها، کاهش حباب سکه و ثبات قیمت‌ها در بازار ایفا کند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی