عصر بازار

کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

نقشه ارزی کشور گسترش یافت

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادی، سفر‌های رئیس‌کل بانک مرکزی به منطقه و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی را در رفع تنگنای ارزی کشور موثر دانست.

نقشه ارزی کشور گسترش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، حسن حسن‌خانی؛ کارشناس اقتصادی ؛ در خصوص دیپلماسی اقتصادی بانک مرکزی در دوره جدید توضیح داد: از سال 1397 تا سال جاری تعداد کشور‌هایی که بیش از یک میلیارد دلار صادرات به ایران داشته‌اند از 12 به 8 کشور کاهش یافته است. این آمار نشان می‌دهد که تحریم، باعث کانالیزه شدن صادرات به ایران شده است که همین موضوع یک مخاطره به شمار می‌رود.

    وی افزود: در دوره جدید بانک مرکزی اگر ماده 13 برنامه ششم توسعه - که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را مکلف به انعقاد پیمان‌های اقتصادی مؤثر و پیمان‌های پولی دو و چندجانبه با کشور‌ها بخصوص 15 کشور همسایه کرده - تحقق یابد و به‌این‌ترتیب سبد تجاری و ارزی کشور متنوع شده و نقشه ارزی کشور گسترش پیدا کند، می‌توان اثرگذاری تحریم را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

    این کارشناس یادآور شد: کشور‌های قطر، امارات و عمان سه کشوری هستند که در چشم‌انداز نقشه ارزی و تجاری ایران شاید مهم‌ترین کشور‌های عربی باشند و حتی در مقایسه با کشور عراق نیز در شرایط تحریم در زمینه آزادسازی منابع ارزی و ایجاد کانال‌های واسط هم برای تأمین واردات و هم بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد رسمی، اهمیت ویژه داشته‌اند؛ بنابراین هر نوع تعاملی از جمله سفر آقای فرزین به این کشور‌ها در شرایط فعلی می‌تواند در رفع تنگنای ارزی کشور مؤثر باشد.

    حسن‌خانی تصریح کرد: امیدوارم تعاملات بانکی بین بانک مرکزی ایران و این کشور‌ها بلندمدت باشد و بتواند روزبه‌روز آثار تحریم را به شکل مؤثری کاهش دهد.

    وی ادامه داد: تعامل با کشور‌ها نباید منحصر به کوتاه‌مدت باشد. بانک مرکزی در دوره جدید همت کرد تا ارزی که در کره جنوبی داشتیم آزاد شود، اما باید تلاش کنیم که این میزان ارز اساساً در کشوری مسدود نشود تا نیاز به تلاش برای رفع تحریم از آن باشیم.

    این کارشناس گفت: در شرایط فعلی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همت نموده و بخصوص در شرایطی که جنگ اوکراین، توجه روسیه را از نظر اقتصادی به ایران جلب کرده و به‌موازات آن حضور منطقه‌ای آمریکا نیز محدود شده و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس نیز سیاست متنوع‌سازی روابط تجاری خود را دنبال می‌کنند، توسعه ارتباط پولی و بانکی با کشور‌های منطقه را دنبال می‌کنند.

    حسن‌خانی همچنین با اشاره به حضور اقتصادی چین در کشور‌های منطقه نیز تصریح کرد: اگر ما فرصت‌طلب و هوشیار باشیم، این موضوع نه‌ تنها تهدید نیست؛ بلکه یک فرصت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی