عصر بازار

وزیر اقتصاد:

دو ابزار جذاب سرمایه‌گذاری برای مردم رونمایی شد

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بازارهای عمیق و رسمی در اقتصاد ایران برای دارایی‌هایی که مصون از تورم باشد، نداریم، گفت: امروز برای نخستین‌بار دو ابزار جذاب سرمایه‌گذاری، گواهی سپرده نفت و میعانات گازی ‏و گواهی سپرده شمش طلابرای مردم رونمایی شد.

دو ابزار جذاب سرمایه‌گذاری برای مردم رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «سید احسان خاندوزی» در مراسم در آیین افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران، اظهار داشت: مدت‌ها منتظر این روز بودیم و معاملات سپرده شمش طلا در بورس کالا را مدیون پیگیری‌های مجدانه آقای مخبر و تاکیدات رییس جمهوری مبنی بر اینکه باید تنوع بخشی در حوزه ابزارهای سرمایه‌گذاری رخ دهد، هستیم.

    وی افزود: این رویداد نویدبخش این است که شرایط هفته‌ها و ماه‌های گذشته را تجربه نکنیم البته امروز برای نخستین‌بار دو ابزار جذاب سرمایه‌گذاری، گواهی سپرده نفت و میعانات گازی ‏و گواهی سپرده شمش طلابرای مردم رونمایی شد.

    وزیر اقتصاد گفت: در اقتصاد ایران بازارهای عمیق و رسمی برای دارایی‌هایی که مصون از تورم باشد، نداریم و در زمانی که دشمن تلاش می‌کند انتظارات تورمی را در جامعه ایجاد کند، فعالان اقتصادی متوسل به ابزارهایی می‌شوند که ابزارهای حیاتی بخش واقعی اقتصاد است.

    وی ادامه داد: بنابراین نوسان‌ها در متغیرهای اساسی سرریز می‌کند و در حالی که باید مسوولان پیش از این سال‌ها باید به این فکر می‌بودیم که دارایی‌های مصون از تورم در کشور را زیاد کنند.

    خاندوزی بیان کرد: چند بازیگر یک بازار می‌توانند در این دریاچه کم‌عمق نوسان ایجاد کنند به این صورت که 10 تا 100 نفر می‌توانند با ورود در این حوزه‌ها، موجی ایجاد می‌شود که گویا سطح آب دریاچه تغییر کرده است.

    وی تاکید کرد: اگر بازارهای عمیقی داشتیم این ورود و خروج عده معدود سفته‌باز در بازارها موج ایجاد نمی‌شد و اقتصاد کشور را دچار تلاطم نمی‌کرد و مردم را بیش از این آشفته نمی‌شدند و نارضایتی‌های عمومی و اجتماعی ایجاد نمی‌کرد.

    وزیر اقتصاد اظهار داشت: در حوزه طلا اگر افرادی که پیش از این مسوولیت داشتند، اقدام می‌کردند، می‌توانستیم 35 تن طلای موجود در کشور را به عنوان دارایی‌های مصون از تورم تعریف و 100 هزار میلیارد تومان از نقدینگی را به این سمت هدایت کنیم.

    وی ادامه داد: در بخش نفت نیز نزدیک به 20 سال است که گفته می‌شود چرا فروش ریالی نفت نداشته باشیم و خوشبختانه امروز این امکان فراهم شد؛ این در حالی بود که فروش خارجی ما نیز رکوردهای یکی دو سال گذشته را پشت سر گذاشته است. چنانچه همه اینها اگر پیش از این اجرا می‌شد دیگر شاهد چنین مصیبت‌هایی در اقتصاد نبودیم.

    خاندوزی گفت: اگر بتوانیم وثیقه شدن طلاها را رسمیت ببخشیم، نه‌تنها برای مردم و خریداران خرد خیلی خوب است بلکه از بازار سرمایه درخواست داریم ظرف چند هفته این مجموعه را به سامانه توثیق ستاره متصل کند تا مردم بتوانند از خرید خود به عنوان وثیقه رسمی استفاده کنند.

    وی ادامه داد: حتی شرکت‌ها و بانک‌ها می‌توانند در عملیات بازار باز بانک مرکزی این وثایق را که معتبر و نقد است، استفاده کنند و عملیات بانک مرکزی در حوزه عملیات بازار باز ساده‌تر خواهد شد.

    خاندوزی گفت: این مسیر، مسیری است در جذب نقدینگی به سمت فعالیت‌های اقتصادی و عمق بخشی به بازارها و شفافیت اقتصادی و حذف رانت‌هایی که وجود داشت.

    وی با طرح این سوال که چرا باید حباب سکه از طریق منابع بانک مرکزی برطرف شود، گفت: بسیاری از نظامات مترقی دنیا این کارها را انجام نمی‌دهند و با کمک ابزارها حباب‌ها را از بین می‌برد.

    وزیر اقتصاد در پایان گفت: فعالیت‌هایی کمیسیون اقتصادی مجلس در حوزه قانون مالیات بر سوداگری انجام داده و امیدواریم در هفته‌های آینده با تایید شورای نگهبان نهایی شود؛ موضوعی که کمک می‌کند از یک سابقه تاریخی مبتنی بر علایق سوداگری و سفته‌بازی در اقتصاد ایران به سمت نظامات تولید حرکت کنیم و سرمایه‌گذاران به این سمت حرکت کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی