عصر بازار

مدیر عملیات بازار باز بانک مرکزی خبر داد:

رفتار بانک‌ها با عملیات بازار باز نظام‌مند می‌شود

عصر اعتبار- مدیر عملیات بازار باز بانک مرکزی گفت: برنامه امسال این است که بتوانیم اعتبار در طول روز بانک مرکزی به بانک‌ها را نظام‌مند کنیم.

رفتار بانک‌ها با عملیات بازار باز نظام‌مند می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از محمود نادری؛ مدیر عملیات بازار باز بانک مرکزی با تاکید براینکه ساختار خوبی به لحاظ ابزاری در بانک مرکزی شکل گرفته و انعطاف لازم را دارد که سیاستگذار به هر نحوی که بخواهند از آن استفاده کند؛ اظهار کرد: عملیات بازار باز یک ابزاری است در اختیار سیاستگذار و این انعطاف وجود دراد که در هر مسیر و اتخاذ موضعی که سیاست گذار به ما ابلاغ می‌کند، براساس آن عمل کنیم.

    وی با بیان اینکه سیاست جدیدی در حوزه عملیات بازار باز نداریم چرا که ساختار‌ها چیده شده است و کار‌ها روال خود را طی می‌کند، تصریح کرد: یک نرخ مشخص توسط مقام تصمیم‌گیر به عملیات بازار ابلاغ می‌شود و و عملیات بازار باز مسئول رسیدن به آن نرخ است.
    نادری ادامه داد: امیدواریم نرخی که تامین می‌شود متناسب با متغیر‌های کلان اقتصادی تعیین شود و ما هم آمادگی داریم کمک هرچند جزئی در این زمینه انجام دهیم تا آرامش را در بازار بین بانکی ایجاد کنیم.
    مدیر عملیات بازار باز بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌های سال 1402 گفت: برنامه‌ای در سال جاری داریم که بتوانیم اعتبار در طول روز بانک مرکزی به بانک‌ها را نظام‌مند کنیم و تا حد امکان به مدیریت نقدینگی بانک‌ها نظم دهیم. در این میان همه بانک‌ها همکاری لازم را دارند و دوره‌های آموزشی ما برای همه بخش‌های خزانه داری بانک‌ها برگزار شده و رابطه بسیار خوبی در این رابطه ایجاد شده است. امیدواریم این موضوع که یکی از دغدغه‌های مهم ماست هم برطرف شود.
    وی تاکید کرد: علاوه بر نظام‌مند کردن رفتار بانک‌ها و هدایت نرخ سود به سمت نرخ سیاستی با استفاده از عملیات بازار باز، این عملیات باعث می‌شود که اوراق دولت در بازار ثانویه و نه بازار اولیه، دارای نقدشوندگی بهتری شود؛ بازار بدهی دولتی عمق پبدا کند و از طریق تعمیق این بخش نیز تامین مالی دولت با سهولت بیشتری انجام شود. این به معنای آن نیست که بانک مرکزی تامین مالی دولت را از طریق عملیات بازار باز برعهده دارد بلکه از طریق تعمیق بازار بدهی به این موضوع کمک می‌کند.
    نادری افزود: عملیات بازار باز باعث می‌شود ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری هم دارای کیفیت بالاتری شود چراکه آن‌ها برای به دست آوردن ذخایر ناگزیر می‌شوند که اوراق دولتی بخرند و در این شرایط سهم این اوراق در ترازنامه آن‌ها بالاتر می‌رود و کیفیت بیشتری هم پیدا می‌کنند.
    مدیر عملیات بازار باز بانک مرکزی گفت: ترازنامه بانک مرکزی که مثلا قبلا یک عددی بود به نام بدهی دولت یا بدهی بانک‌ها، با استفاد از عملیات بازار باز به بدهی شناسنامه دار مشخص استاندار شده تبدیل می‌شود که همه این‌ها نتایج بسیار مثبت عملیات بازار باز می‌تواند تلقی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو