عصر بازار

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه

واریزی‌های صندوق تثبیت با پیگیری وزیر اقتصاد انجام می‌شود

عصر اعتبار- مدیر صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه در چند وقت گذشته صحبت‌هایی با وزیر اقتصاد انجام و برنامه‌هایی برای واریز منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت، گفت: تصمیم بر این است تا تعهدات صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت از محل برخی مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت واریز شود.

واریزی‌های صندوق تثبیت با پیگیری وزیر اقتصاد انجام می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حبیب‌رضا حدادی سیاهکلی به آخرین جزییات واریزی‌ها از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه که از مدت ها قبل قرار بود در زمان مقرر انجام شود، صورت نگرفته است.

    وی با اعلام اینکه در چند وقت گذشته صحبت‌هایی با وزیر اقتصاد انجام شده و برنامه‌هایی برای واریز منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: قرار بر این است تا تعهدات صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت از محل برخی مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت واریز شود.

    رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه ادامه داد: صندوق توسعه ملی مازاد بر ایفای تعهدات خود، قدم‌های مثبت دیگری را به نفع بازار سرمایه برداشته که در این راستا در برخی مواقع مستقیما به بازار سهام ورود و منابعی را به این بازار تزریق کرد.

    وی خاطرنشان کرد: با وجود این اقدامات، اما تاکنون تعهدات صندوق توسعه ملی به طور کامل انجام نشده است.

    حدادی ادامه داد: صندوق توسعه ملی باید این پول را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند؛ زیرا بدون این پول نمی‌توان در مواقع حساس به بازار ورود و از هیجانات کاذب جلوگیری کرد.

    رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه تاکید کرد: به طور معمول باید بدنه کارشناسی دولت در حمایت از سهامدار خرد با قدرت وارد عمل شود و پیگیری‌های لازم در خصوص این واریزی‌ها را در دستور کار قرار دهد.

    وی افزود: تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه از بودجه 1402 حذف شد و طبق لایحه بودجه دیگر منابعی به این صندوق تخصیص پیدا نکرد.

    مدیر صندوق تثبیت بازار سرمایه ادامه داد: صندوق تثبیت بازار سرمایه باید به عنوان بازویی قوی در بازار حضور داشته باشد تا بتواند نوسانات شدید ایجاد شده در بازار را تحت تاثیر تغییر عوامل غیراقتصادی کنترل کند.

    وی معتقد است که با توجه به وجود چنین مسایلی بهتر است تعهدات صندوق توسعه ملی در خصوص واریزی‌ها به صندوق تثبیت بازار سرمایه ایفا شود.

    حدادی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت خوب بازار برخی از مسوولان چنین تصوری داشتند که صندوق تثبیت بازار سرمایه نیازی به نقدینگی ندارد.

    رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار داشت: در همه کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته برخی از ارگان دولتی، حامی بازار در شرایط سخت هستند. اکنون در ایران 2 صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار سرمایه به دنبال حمایت از بازار هستند.

    وی تاکید کرد: ظرفیت فعلی صندوق توسعه بازار، همسو با صندوق تثبیت بازار سرمایه است و هماهنگ با یکدیگر بازار را از نوسانات شدید نجات می‌دهند. اما برای آنکه این صندوق‌ها بتوانند به عنوان بازوی محکم حمایتی در بازار فعال باشند، بهتر است مسوولان تکالیف قانونی خود را انجام دهند.

    حدادی با تاکید بر اینکه اکنون کشور در وضعیتی قرار دارد که باید تخصیص بودجه‌ها براساس اولویت دولت به درستی انجام شود، گفت: اکنون رقم واریزی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه با چند ماه گذشته هیچ فرقی نکرده است و آخرین واریزی مربوط به آبان 1401 بود.

    به گفته رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه؛ دولت وعده‌ای را مبنی بر واریز پنج هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه داده بود که از این میزان 2 همت به این صندوق واریز شد.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه در فروردین ماه حمایتی از بازار داشت یا خیر، ادامه داد: زمانی که بازار در وضعیت خوبی قرار دارد باید سهم وارد بازار کرد. این سهام در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که به دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار هستند.

    حدادی اظهار داشت: تا جایی که مقدور بود به بهبود وضعیت بازار کمک کردیم و عطش بازار را از طریق تزریق سهام به بازار برطرف کردیم تا دیگر روزهای تلخ سال‌های گذشته را تجربه نکنیم و سهام شرکت‌ها بیشتر از ارزش ذاتی خود رشد نکنند.

    رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه تاکید کرد: ورود به موقع 2 صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار سرمایه به بازار باعث کاهش نوسانات شدید معاملات بورس و خط‌دهی درست به این بازار خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه صندوق توسعه ملی طبق تعهدات رقم مورد توافق را واریز نکرده است اما به دلیل وجود وضعیت مثبت در بازار، نقدینگی موجود در بازار در موقعیت بدی قرار ندارد.

    حدادی در ‌پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: صندوق توسعه ملی موظف بود که تا پایان سال 1401 رقمی معادل هفت هزار میلیارد تومان را به صندوق تثبیت واریز کند؛ اما از این رقم مبلغ سه هزار و 800 میلیارد تومان را پرداخت کرد و سه هزار و 200 میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی