عصر بازار

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره "تکه تکه شدن" اقتصاد جهانی

عصر اعتبار- مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) هشدار داده است که جهان در آستانه "تکه تکه شدن" به لحاظ اقتصادی و جغرافیای سیاسی قرار دارد که به اعتقاد او می‌تواند "آب سرد بیشتری بر پیکر بی‌رمق" رشد جهانی بریزد.

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره "تکه تکه شدن" اقتصاد جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) هشدار داده است که جهان در آستانه "تکه تکه شدن" به لحاظ اقتصادی و جغرافیای سیاسی قرار دارد که به اعتقاد او می‌تواند "آب سرد بیشتری بر پیکر بی‌رمق" رشد جهانی بریزد.

    جورجیوا که روز چهارشنبه در کنفرانس اقتصادی بروکسل از طریق تماس ویدیویی صحبت می کرد، خواستار همکاری نزدیک کشورها در دوره‌ای شد که رشد اقتصادی در سراسر جهان بر اساس معیارهای تاریخی بسیار ضعیف است.

    رئیس صندوق بین‌المللی پول همچنین گفت: پس از دهه‌ها افزایش یکپارچگی جهانی، این خطر فزاینده وجود دارد که ممکن است جهان به بلوک‌های اقتصادی رقیب تقسیم شود. و این سناریویی است که برای همه از جمله برای مردم اروپا بد خواهد بود.

    وی در ادامه هشدار داد در زمانی که احتمال رشد اقتصاد جهانی در کوتاه مدت و میان مدت ضعیف است، چشم انداز به طور فزاینده‌ای تیره و تار است.

    صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصاد جهان در 5 سال آینده حدود 3 درصد باقی بماند که پایین‌ترین پیش‌بینی میان‌مدت در بیش از سه دهه گذشته محسوب می‌شود.

    جورجیوا خاطرنشان کرد: با این حال، بانک‌های مرکزی تا زمانی که تورم سرسخت تحت کنترل نباشد، نمی‌توانند تمرکز خود را از (مسائل خود) بردارند. انقباض پولی مورد نیاز بر رشد تاثیر می‌گذارد و برخی از آسیب پذیری‌های مالی را آشکار می‌کند.

    وی با هشدار درباره این که تکه تکه شدن تجاری جهان ممکن است در بلندمدت تا 7 درصد برای اقتصاد جهانی هزینه داشته باشد، تأکید کرد که احیای همکاری چندجانبه برای رشد بلندمدت در همه کشورها حیاتی است.

    جورجیوا افزود که این رقم "تقریبا معادل تولید سالانه آلمان و ژاپن است" و افزود که اگر جداسازی فناوری اضافه شود، برخی کشورها ممکن است شاهد زیان تولید ناخالص داخلی تا 12 درصد باشند.

    جورجیوا تاکید کرد: ما نمی توانیم این هزینه ها را نادیده بگیریم.

    رئیس صندوق بین‌المللی پول قبلاً گفته بود که شوک‌های چند سال گذشته، از جمله همه‌گیری کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و افزایش نرخ بهره پس از سال‌ها سیاست پولی سست، ضربه‌ای به اقتصاد جهانی وارد کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی