عصر بازار

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان

الزام به افتتاح حساب برای خرید ارز به نفع اقتصاد کلان است

عصر اعتبار- وقتی ارز دست مردم است هدایت بازار ارز به دست دلالان می‌افتد و طبیعتا عرضه و تقاضای خارج از سیستم بانک مرکزی ایجاد می‌شود.

الزام به افتتاح حساب برای خرید ارز به نفع اقتصاد کلان است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا،رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در خصوص مزایای فروش ارز با الزام باز کردن حساب ارزی و آنچه بر قیمت ارز تاثیر می‌گذارد گفت: بازار ارز تابع متغیر‌های مختلفی است یکی از مسائلی که روی بازار ارز به شدت تاثیر دارد متغیر‌های سیاسی است.

    وی در این باره افزود: عموما بازارهایی مثل نفت، ارز، سهام و طلا نسبت به مسائل سیاسی حساس هستند یعنی اتفاقات حوزه بین‌الملل روی نرخ‌های ارز و طلا و ... به شدت تاثیر می‌گذارد بنابراین این موضوع فقط خاص ایران نیست، بلکه در تمام دنیا به یک شکل اثرگذار است.

    عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان توضیح داد: اصولا دولت‌ها برای جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز‌های خارجی بخصوص دلار و یورو تلاش می‌کنند تا در عرصه بین الملل به صورت مداوم از یک سیاست با ثبات استفاده کنند تا مانع نوسانات مختلفی شوند که نرخ ارز را از خود متاثر می‌کنند، ضمن اینکه در تمام دنیا ابزار‌های بسیار مهمی برای جلوگیری از سوداگری ارز وجود دارد، هر چند در کلان اقتصاد مهار تورم و و جو چشم‌انداز‌های روشن اقتصادی مانع دلالی وسوداگری می‌شود.

    این کارشناس وتحلیلگر اقتصادی گفت: در کنار تاثیرگذاری مسائل بین‌المللی اعمال برخی سیاست‌های داخلی مثل گشایش حساب‌های ارزی برای افرادی که خواهان خرید ارز هستند بسیار قابل توجه است و مزایایی دارد.

    وی در این باره توضیح داد: اولین مزیت این است که به لحاظ توزیع درآمد و توزیع منابع ارزی عدالتی برقرار می‌شود یعنی منابع ارزی فقط در اختیار بخش خاصی قرار نمی‌گیرد بلکه همه کسانی که نیازمند ارز هستند می‌توانند استفاده کنند، بنابراین باز کردن حساب ارزی زمینه ساز کاهش دلالی و ساماندهی هر چه بیشتر این حوزه می‌شود.

    سعادت معتقد است: برای اینکه برخی با پوشش‌های تجار و نیازمند به دریافت ارز درخواست‌های خرید و تقاضای ارز دولتی را به منابع ارزی کشور تحمیل نکنند و باز در چرخه دلالی قرار نگیریم، بهتر است دولت ابزار‌های نظارتی موثری را درخصوص شناسایی متقاضیان ارز تدارک ببیند تا ارز‌های دولتی به کسانی داده شود که فعال واقعی اقتصادی هستند و به نفع کشور کار می‌کنند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: با افتتاح حساب ارزی و رسیدن به این نقطه که ارز از دست مردم وارد سیستم بانکی می‌شود به این معناست که بانک مرکزی می‌تواند نظارت و مدیریت بهتری بر منابع ارزی موجود داشته باشد بنابراین ارز دست بانک مرکزی باشد از جهات مختلفی به نفع کشور است تا اینکه در خانه‌ها نگهداری شود.

    وی در این باره توضیح داد: به این دلیل که وقتی ارز دست مردم است به نوعی هدایت بازارارز به دست دلالان می‌افتد و طبیعتا عرضه و تقاضای خارج از سیستم بانک مرکزی ایجاد می‌شود که التهاب آفرین است به این خاطر معتقدم طرح و مصوبه افتتاح حساب ارزی اقدام مطلوبی است که براساس آن می‌توان نظام ارزی و قیمت ارز را کنترل و مدیریت کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو