عصر بازار

پیش‌بینی ادامه ریزش قیمت‌ها در کف بازار

عقبگرد دلار آزاد به کانال ۵۰

عصر اعتبار- روند نزولی شاخص ارزی در روزهای اخیر، باعث شده تا فعالان بازار چشم انداز دلار و سایر ارزها را کاهشی ترسیم کنند.

عقبگرد دلار آزاد به کانال ۵۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸:۰۰

     

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، با شروع معاملات امروز بازار، بهای دلار در دادوستد‌های غیررسمی و آزاد با کاهش همراه شده و به کف کانال 50 هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر رصد میدانی خبرنگار ما از حاشیه بازار ارز در محدوده خیابان فردوسی تهران بیان گر نبود خریدار و حضور فروشندگان است. به گونه‌ای که برخی دلالان اذعان دارند در حال حاضر سمت و سوی بازار کاهشی است و در نتیجه خبری از تقاضای هیجانی در بازار نیست و بر خلاف هفته‌های گذشته، بسیاری از خریداران از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها برای فروش ارز‌های خانگی به بازار آمده اند، اما در مقابل خریدار موثری در بازار وجود ندارد.

    در این میان؛ دلایل فنی و انتظاری مختلفی در شکل گیری روند کنونی موثر بوده است. به گونه‌ای که بازارساز از هفته‌های پایانی سال گذشته، هم زمان با آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلای ایران، سرفصل‌های متعدد نیاز‌های ارزی را شناسایی و تامین کرده بود. اقدامی مهم که در پاسخ به بخش قابل توجهی از نیاز‌های ارزی که در بازار آزاد شکل گرفته بود، تاثیر به سزایی داشته و در نتیجه به محدود شدن معاملات بازار آزاد ارز منجر شده است.

    مسعود توکلیِ، معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران در این باره از تخصیص 110 میلیون یورو ارز در تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ایران خبر داد و افزود: به عنوان نمونه در سرفصل مسافرتی حدودا 50 میلیون یورو از ابتدای فعالیت مرکز مبادله تا کنون تخصیص داده شده است. تا پیش از راه اندازی مرکز مبادله، بالغ بر نیمی از آن 110 میلیون یورو، در بازار غیررسمی معامله می‌شد که دو دلیل داشت؛ طولانی بودن فرآیند دریافت ارز از مسیر رسمی یا نبود سرفصل‌های مورد نیاز.

    توکلی افزود: در نتیجه این دو اتفاق یعنی کاهش زمان و تسهیل‌گری و همچنین پوشش بیشتر باعث شد تا جذب بیشتر مشتری را داشته باشیم. ضمن اینکه تخصیص 110 میلیون یورویی اسکناس ارز خدماتی در 3 ماه اتفاق نادری است که در بانک مرکزی رخ داد.

    در کنار اقدامات هوشمندانه بازارساز و استفاده از ابزار مرکز مبادله ایران برای مدیریت بازار ارز و پاسخ به نیاز‌های ارزی متقاضیان و قطع کردن دست دلالان کارت ملی از ارز‌های دولتی، شاهد کاهش انتظارات تورمی در فضای بازار ارز به دنبال سیگنال‌های مثبت در اخبار غیر‌رسمی هم زمان با دیپلماسی اقتصادی دولت و سفر‌های پی‌درپی دولتمردان به کشور‌های دوست و همسایه و همچنین سفر سلطان عمان به کشورمان هستیم.

    بنابراین با توجه به دو عامل فنی و سیاسی مذکور، روند نزولی قیمت ارز در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی ادامه داشته و به پایین‌ترین سطح در یکماه اخیر رسیده است. روندی که پیش‌بینی می‌شود با اقدامات سیاست‌گذار و بهبود روابط تجاری با کشور‌های منطقه استمرار داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی