عصر بازار

کارشناس بانکی :

اختیار بانک مرکزی در تخصیص منابع ارزی، واردات را سامان‌ می‌دهد

عصر اعتبار- بانک مرکزی با در اختیار گرفتن تخصیص منابع ارزی می‌تواند، اتفاقات بسیار مهمی را رقم زند.

اختیار بانک مرکزی در تخصیص منابع ارزی، واردات را سامان‌ می‌دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا ، یوسف کاووسی، کارشناس بانکی درباره افزایش اختیار️بانک مرکزی و سیاست تثبیت نرخ ارز گفت: برخی از وزارتخانه‌ها در جدول واردات کالا‌ها دارای نقش تعیین‌کننده‌ای هستند و بانک مرکزی بر همان اساس تخصیص ارز را انجام می‌دهد. این مسئله ناهماهنگی‌هایی را به وجود آورده که مشکل‌ساز شده است.

    وی درباره این مشکلات بیان کرد: متقاضیان ارز برای واردات باید بر این نکته آگاه باشند که دردست‌داشتن مجوز از یک وزارتخانه به معنای دریافت ارز موردنیاز نیست. بانک مرکزی باید باتوجه‌به امکانات ارز واردات را تأمین کند و ازآنجاکه ارز دریافتی با این شیوه از بازار آزاد پائین‌تر است و جذابیت بسیاری دارد برای دریافت آن تلاش‌های فراوانی صورت می‌گیرد، زیرا ازاین‌حیث می‌توان به رانت‌های مختلف دست پیدا کرد، بنابراین طبیعی است که حاضر نباشند آن را به‌راحتی از دست دهند.

    این کارشناس بانکی در ادامه اظهار داشت: بانک مرکزی درصورتی‌که بتواند با هماهنگی‌هایی در سطح تیم اقتصادی دولت، اختیار تخصیص منابع ارزی را در دست گیرد، اتفاق بسیار مهمی را رقم خواهد زد، زیرا از این طریق مدیریت منابع و مصارف را در دست می‌گیرد و وزارتخانه صدور مجوزهم از سوال‌ها و ظن‌های مختلف رهایی پیدا می‌کند.

    کاووسی دراین‌خصوص ابراز کرد: بانک مرکزی همیشه مطرح می‌کند باتوجه‌به منابعی که در اختیار دارد درخواست ارز‌ها را به‌نوبت و باتوجه‌به اولویت تخصیص می‌دهد و چنین نیست که در برنامه سایر نهاد‌ها درصدد ایجاد اخلال باشد. پس از افزایش اختیارات بهتر آن است تا این نهاد پولی و بانکی برای انجام بهتر کار همراهی و همکاری کارشناسانه ارگان‌های درخواست‌کننده را به همراه داشته باشد و چنین نباشد که تشخیص نیاز‌های وارداتی کشور را بانک مرکزی در دست گیرد.

    وی در ادامه افزود: نفس اینکه تشخیص تأمین و تخصیص ارز باید در بانک مرکزی باشد، کمک خواهد کرد تا نابسامانی‌ها در حوزه واردات، کنترل شود و از ایجاد التهاب در بازار ارزی توسط بازار آزاد جلوگیری به عمل آید. اشاره وزیر اقتصاد به این موضوع می‌تواند نقطه مبارکی بر این اتفاق باشد و امیدوارم تا به ثمر برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی