عصر بازار

حذف دلار از تجارت ایران و پاکستان به سود ماست

عصر اعتبار- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و پاکستان گفت: حذف دلار از تجارت دو کشور می‌تواند باعث رونق و تسهیل صادرات و کاهش مشکلات ارزی شود.

حذف دلار از تجارت ایران و پاکستان به سود ماست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، امان اله شهنوازی نایب رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان در خصوص تصمیم دولت پاکستان مبنی بر اجرای سازوکار تهاتر در تجارت با ایران و حذف دلار در همکاری‌های بازرگانی تهران و اسلام‌آباد گفت: در صورت عملی شدن این موضوع و امکان تهاتر بین ایران و پاکستان با افزایش چشمگیر صادرات همراه خواهیم بود که اتفاق بزرگ و مهمی است. خوشبختانه مراودات تجاری ایران و پاکستان حجم بالا و خوبی دارد که اگرعلاوه بر تهاتر، بتوان مبادلات مالی را با پول و ارز ملی دو کشور انجام داد، پیشرفت قابل توجهی شاهد خواهیم بود.


    وی با تاکید بر لزوم حذف دلار از مبادلات ارزی و تجاری دو کشور گفت: این اتفاق می‌تواند بسیاری از وابستگی‌ها و محدودیت‌های تجاری دو کشور را کاهش دهد، چراکه پاکستان نیز مشکلات و وابستگی فراوانی به دلار دارد. البته وابستگی به دلار، بیشتر به دولت پاکستان مربوط است و تجار و بازرگانان و حتی مردم این کشور بیشتر به تجارت با ارز ملی تمایل دارند. در واقع، چون دلار آنچنان زیادی در دسترس آن‌ها نیست، به همین دلیل میل و رغبت آن‌ها برای تجارت با ارز ملی بیشتر است.


    شهنوازی ادامه داد: ارزش دلار نسبت به روپیه در پاکستان خیلی بالاست و قیمت دلار همواره نوسانات و افزایش زیادی در بازار دارد. قطعا پاکستان هم استقبال فراوانی از حذف دلار در تجارت دو کشور خواهد کرد، چراکه تجار و فعالان اقتصادی دیگر نگران افت ارزش پول کشورشان در برابر دلار نیستند.


    نایب رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان ادامه داد: حذف دلار در تجارت دو کشور بیشترین تاثیر مثبت و سود را برای ما دارد. از سوی دیگر، چون سیاست پاکستان نیز بر پایه دلار نیست می‌توانیم با سهولت بیشتری با این کشور مبادلات مالی و ارزی داشته باشم. ضمن اینکه اقتصاد پاکستان هم با حدف دلار از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد.


    وی به حجم واردات و صادرات دو کشور اشاره کرد و افزود: واردات ما از پاکستان بالغ بر 500 میلیون دلار است، در حالیکه صادرات ایران به پاکستان بیش از 2 میلیارد دلار است، در نتیجه با توجه به حجم بالای صادرات، بیشتر به سود ماست که به جای دلار با ارز ملی یا تهاتر با این کشور تجارت داشته باشیم.


    شهنوازی در پایان گفت: امیدوارم دولتمردان و بانک مرکزی هم حمایت ویژه‌ای در این خصوص از ما به عمل آورند تا با روند حذف دلار از تجارت ایران و پاکستان، شاهد دلارزدایی در تجارت منطقه و رونق روزافزون اقتصادی باشیم.

    https://www.ibena.ir/000dMc

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو