عصر بازار

اسناد‌ توسعه تجارت ایران و ازبکستان برای اجرا آماده شد

عصر اعتبار- وزیر صمت گفت: مدت‌ها بود درباره اسناد زیرساختی برای توسعه تجارت ایران و ازبکستان صحبت می‌شد اما مسائل مربوط به آن متوقف بود، اما با همکاری دو طرف، اسناد تقریباً آماده است و روز آینده در حضور رئیس‌جمهور دو کشور امضاء خواهد شد.

اسناد‌ توسعه تجارت ایران و ازبکستان برای اجرا آماده شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، امروز «لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان، به ایران آمد و در تهران با عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در وزارت صمت دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

    در پایان این مراسم، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نتایج اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان اظهار داشت: مدت‌ها بود که در خصوص اسناد زیرساختی برای توسعه تجارت دو کشور ایران و ازبکستان صحبت می‌شد اما مسائل مربوط به آن متوقف بود که خوشبختانه با همکاری ما و همچنین ازبکستانی‌ها، اسناد تقریباً آماده است و امیدوار‌یم فردا در حضور رئیس‌جمهور دو کشور امضاء شود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: یک پیوست اقلام نیز وجود دارد، امیدوار هستیم در روزها و ماه‌های آینده این پیوست نیز آماده شود که می‌تواند مبنایی را برای توسعه تجارت دو کشور فراهم سازد.

    وی بیان داشت: همچنین یک زمینه جدید برای همکاری در حوزه برق و انرژی فراهم است که در انتظار بازدید طرف ازبکستانی از صنایع مربوط به آن هستیم زیرا در این زمینه پتانسیل‌های بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد و امیدواریم این پتانسیل‌ها فعال شود.

    وی با تأکید بر فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای توسعه تجارت بین کشور، گفت: برای رسیدن به تراز تجاری مطلوب، اقداماتی انجام شده و تأکید ما فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی از جمله زیرساخت‌های لجستیکی است، همچنین در زمینه مالی نیز باید شرایط تسهیل و قواعد مشخصی برای تجار و بازرگانان در این خصوص فراهم شود و قواعد زیرساختی لازم در این بخش و همچنین گمرک فراهم شود تا دو کشور بتوانند فعالیت‌های تجاری مناسب‌تری را با یکدیگر داشته باشند و قطعاً‌ تسریع در فراهم‌سازی این زیرساخت‌ها می‌تواند به امر تجارت بین دو کشور کمک کند.

    علی‌آبادی در خصوص تجارت ترجیحی بین دو کشور بیان داشت:‌ اصل اسنادی که قرار است به امضاء برسد در اینباره است اما فهرستی از اقلامی که در خصوص تجارت ترجیحی بین دو کشور مورد توجه است، تهیه شده که قرار است دو کشور در زمینه آن به یک توافق برسند، بنابراین مذاکراتی در این خصوص در حال انجام است و طی روزها و هفته‌های آینده این موضوع نهایی می‌‌شود.

    * وزیر سرمایه‌گذاری ازبکستان: سند همکاری‌ ایران و ازبکستان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت فردا امضاء می‌شود

    در ادامه «لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان بیان داشت:‌ در کمیسیون مشترک دو کشور که چندی پیش در ازبکستان برگزار شد، توافقات بسیار خوبی بین دو کشور حاصل شد که یکی از مهمترین توافقات، تهیه نقشه راه برای رسیدن به تجارت یک میلیارد دلاری بین دو کشور است.

    وی اظهار داشت: در واقع رؤسای جمهور دو کشور بر شاخص‌هایی تأکید کردند و فکر می‌کنیم مکانیزمی در حال طراحی است که بتوانیم طی یکی دو سال آینده حجم تبادلات تجاری بین دو کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

    وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان بیان داشت: موضوع دوم همکاری‌ها بین ایران و ازبکستان، به موضوع حمل و نقل و ترانزیت بازمی‌گردد و فردا سند همکاری‌هایی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت امضاء می‌شود که این سند به ما اجازه می‌دهد به صورت فصلی هر ماه کارگروهی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقلی برگزار کنیم که این کارگروه بتواند روند اجرایی‌سازی این موافقت‌نامه را چک کند.

    قدرت‌اف بیان داشت: مسأله بعدی همکاری‌های ما و ایران در زمینه مسائل صنعتی، پتروشیمی، داروسازی و تجهیزات پزشکی است زیرا ما از فناوری‌های پیشرفته ایرانی اطلاع داریم و موجب افتخار ما است که پذیرای شرکت‌های ایرانی باشیم و توافقات بسیاری هم در این موضوعات انجام شده است.

    وی بیان داشت:‌ در مجموع تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های ما است و دولت ازبکستان هر کاری را انجام می‌دهد تا شرایط برای توسعه روابط با ایران مهیا شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو