عصر بازار

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد؛

کاهش تولید ناخالص داخلی چین

عصر اعتبار- گلدمن ساکس پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی چین برای سال ۲۰۲۳ را کاهش داد.

کاهش تولید ناخالص داخلی چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، گلدمن ساکس (یکی از بزرگترین بانک‌های سرمایه گذاری جهان)، روز یکشنبه پیش‌بینی رشد اقتصادی چین را کاهش داد و اظهار داشت که محرک مالی فعلی دولت، کمتر از آنچه قبلا تصور می‌شد از اقتصاد حمایت می‌کند. این بانک پیش‌بینی خود را برای تولید ناخالص داخلی (GDP) 2023 از 6 درصد به 5.4 درصد کاهش داد و به فهرست رو به رشد بانک‌های بزرگی ملحق شد که امید بهبود اقتصاد چین در سال جاری را کاهش داده‌اند.

    این بانک در یادداشتی که روز یکشنبه منتشر کرد، گفت نوشت که محرک مالی این کشور قادر به ایجاد انگیزه رشد قوی نیست و علی رغم لغو اقدامات ضد کووید در اوایل سال جاری به بهبودی کندتر خواهد رسید. گلدمن ساکس، چشم انداز خود را برای تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم از 4.9 درصد تا رشد فصلی معادل 1 درصد کاهش داد، اما پیش بینی کرد که در نیمه دوم سال با توجه به محرک‌های بیشتر، بهبودی به دست آید.

    این اقدام به دنبال کاهش هدف تولید ناخالص داخلی سالانه چندین بانک بزرگ شامل یو بی اس، هلدینگ نومورا، بانک آمریکا و جی پی مورگان در هفته گذشته صورت گرفت و به بهبود آهسته‌تر از انتظار از همه‌گیری کووید-19 و اقدامات محرک ناکافی از سوی پکن اشاره کرد. اما گلدمن ساکس و سایر کارگزاری‌ها هم هدف تولید ناخالص داخلی 2023 را حفظ می‌کنند که بالاتر از پیش‌بینی متوسط 5 درصدی دولت چین است.

    اقتصاد چین در سال 2022 رشد 3 درصدی داشت که یکی از بدترین رکورد‌های تولید ناخالص داخلی آن است. پس از آن، رشد در سه ماهه اول سال 2023 بهبود یافت و به 4.5 درصد رسید، در حالی که این کشور سه سال از محدودیت‌های سختگیرانه کووید را کاهش داد؛ اما به نظر می‌رسد که این بازگشت دوباره به پایان رسیده، است.

    بخش تولید چین به عنوان محرک اصلی اقتصادی با پس‌روی تقاضای داخلی و بین المللی دست و پنجه نرم می‌کند، در حالی که بازار املاک نتوانسته است پس از رکود سه ساله، به وضعیت عادی بازگردد. این موضوع باعث کاهش‌های نرخ بهره توسط بانک مرکزی چین در هفته گذشته شد، به طوری که انتظار می‌رود روز سه‌شنبه، کاهشی در نرخ اصلی وام ایجاد کند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی