عصر بازار

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون خبر داد

حذف کارمزد صدور ضمانت‌نامه برای دانش‌بنیان‌ها

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون از کاهش ۶۰ درصدی کارمزد صدور ضمانت نامه برای تعاونی‌ها و حذف کارمزد برای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

حذف کارمزد صدور ضمانت‌نامه برای دانش‌بنیان‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون در سال 1388 با هدف تسهیل ضمانت‌ها در کسب و کارهای خرد و کوچک راه‌اندازی شد. صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، صندوقی دولتی است و تسهیلات بانکی مربوط به حوزه کسب و کارهای خرد و متوسط را با اولویت شرکت‌های تعاونی ضمانت می‌کند.

    در حال حاضر 70 درصد از منابع صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، سهم شرکت‌های تعاونی و مابقی آن سهم افراد حقیقی و حقوقی غیر تعاونی‌هاست که ضامن آنها نزد بانک‌ها برای دریافت تسهیلات می شود.

    سال گذشته مدت زمان فرایند صدور ضمانت نامه‌های صندوق در دستور کار قرار گرفت به نحوی که هم اکنون به محض وصول پرونده متقاضی، ظرف مدت کوتاهی مصوبه به تایید ارکان اعتباری صندوق رسیده و به متقاضی ابلاغ می شود.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون اخیرا از کاهش 60 درصدی کارمزد صدور ضمانت‌نامه برای تعاونی‌ها در راستای اعمال سیاست حمایت از تعاونی‌ها و دانش بنیان‌ها خبر داده و گفته کارمزد صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان حذف شده است.

    وی از جمله مهمترین ویژگی‌های بخش تعاون را توانمندسازی مردم برای حضور در عرصه های اقتصادی عنوان کرد و گفت: تعاون از بخش های مهم و راهبردی کشور به شمار می‌رود و توسعه صادرات این بخش به جهت شناسایی بازارهای هدف و عرضه دستاوردهای تعاونی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    به گفته محمدی کشورهای هدف به‌ عنوان بازار عرضه و صادرات کالاها و خدمات تعاونی‌ها نقش موثری دارند و همزمان می‌توانند با دیپلماسی منطقه‌ای دولت از فرصت‌های موجود برای تبادلات اقتصادی استفاده کنند.

    طراحی بسته خدمات تخصصی ویژه تعاونی‌های صادراتی خبر دیگری بود که مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون اعلام کرد. بر اساس آمارها سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی بخش تعاون 1.5 میلیارد دلار بود که 2.8 درصد صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده و از رشد 20 درصدی برخوردار بوده است.

    پیشتر تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون با هدف تسهیل تضامین مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی دارای مجوز فعالیت تولیدی و تعداد پرنسل کمتر از 50 نفر و فروش کمتر از 20 میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی به امضا رسید.

    به موجب مفاد این تفاهم‌نامه اخذ ضمانت‌نامه اعتباری یا تعهد پرداخت در قبال ارائه صرفا اسناد تجاری در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه انجام می‌شود. همچنین بخشی از ودیعه مورد نیاز برای صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده و هر شرکت دانش‌بنیان واجد شرایط می‌تواند تا سقف 10 میلیارد تومان از این خدمت بهره‌مند شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی