عصر بازار

ورود سازمان بازرسی به پرونده شرکت‌های زنجیره‌ای برخی بانک‌های خصوصی

عصر اعتبار- رئیس سازمان بازرسی گفت: برخی بانک‌های خصوصی و دولتی از ناحیه بعضی بنگاه‌ها زیان انباشته بالایی دارند و حاضر به واگذاری آن‌ها نیستند و این بنگاه‌ها به حیاط خلوت بانک‌ها تبدیل شده است.

ورود سازمان بازرسی به پرونده شرکت‌های زنجیره‌ای برخی بانک‌های خصوصی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس، ذبیح الله خدائیان در نشست با مدیران عامل بانک‌های غیردولتی با اشاره به نقش پررنگ بانک‌ها در کاهش نقدینگی و رشد تولید، همفکری و همگرایی برای رفع مشکلات و ایرادات موجود در بانک‌ها را مورد تاکید قرار داد و به صورت تخصصی به آسیب شناسی نظام بانکی پرداخت.

    وی از افزایش مطالبات غیرجاری بانک‌ها به عنوان یکی از آسیب‌های نظام بانکی یاد کرد و نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات را غیراستاندارد عنوان کرد.

    رئیس سازمان بازرسی از عدم پیگیری بانک‌ها در وصول مطالبات انتقاد کرد و گفت: بسیاری از مطالبات بانکی وصول نمی‌شود و حتی برخی اوقات بانک‌ها پیگیر وصول مطالبات خود نیستند.

    استاندارد نبودن کفایت سرمایه بانک‌ها و همچنین اعطای تسهیلات به اشخاص مرتبط نکات بعدی مورد تاکید خدائیان بود.

    وی در این زمینه به نقش بانک‌ها در سرمایه گذاری و رونق و توسعه کشور اشاره و به تشریح قوانینی که مجوز تاسیس بانک‌های خصوصی را صادر کرده‌اند، پرداخت.

    رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تاسیس شرکت توسط بانک‌های خصوصی به بیان بخشی از پرونده‌های بازرسی از بانک‌های خصوصی پرداخت.

    وی با بیان اینکه برخی بانک‌ها به جای خصوصی و غیردولتی، خانوادگی شده‌اند، گفت: در جریان این پرونده بازرسی و بررسی تسهیلات اعطایی ملاحظه شد برخی بانک‌های خصوصی، شرکت‌های زنجیره‌ای ایجاد کرده‌اند و غالب تسهیلات به شرکت‌هایی که خانوادگی اداره می‌شود، تعلق یافته است که این موضوع از ناحیه سازمان بازرسی در دست بررسی است.

    رئیس سازمان بازرسی با اشاره به زیان انباشته بنگاه‌های متعلق به بانک‌ها گفت: ممکن است چند بانک با همکاری یکدیگر وارد سرمایه گذاری مشترک در یک پروژه مهم نفتی شده باشند که این موضوع فی النفسه اشکالی ندارد و هم سود عاید بانک می‌شود و هم به دولت کمک خواهد شد؛ اما برخی بانک‌های خصوصی و دولتی از ناحیه بعضی بنگاه‌ها زیان انباشته بالایی دارند و حاضر به واگذاری آن‌ها نیستند و این بنگاه‌ها به حیاط خلوت بانک‌ها تبدیل شده است.

    خدائیان با اشاره به الزام قانونی واگذاری بنگاه‌ها از سوی بانک‌ها اظهار کرد: قانون رفع موانع تولید بانک‌ها را موظف کرده که باید ظرف سه سال از تصویب قانون بنگاه داری را کنار بگذارند، ولی متاسفانه قانون رعایت نمی‌شود.

    وی ادامه داد: برخی از بانک‌ها مراکز تجاری و غیرتجاری ایجاد کرده اند که اگر تورم به داد آن‌ها نمی‌رسید معلوم نبود چه بلایی بر سر آن‌ها می‌آمد.

    خدائیان با اشاره به ناترازی و رشد اضافه برداشت توسط بانک‌ها افزود: اگر بانکی زیان انباشته و یا اضافه برداشتی دارد باید به آن فرصت جبران داده شود.

    رئیس سازمان بازرسی کل کشور، هدف از تاسیس بانک‌های خصوصی را ایجاد رقابت مثبت در جهت مشتری مداری و ارائه خدمات بهتر دانست و در عین حال گفت که این موضوع اکنون به رقابت در جهت منفی و در راستای زیان انباشته و اضافه برداشت تبدیل شده است.

    وی با تاکید بر اینکه اولویت سازمان بازرسی کل کشور پیشگیری است، خاطرنشان کرد: تاکید ریاست قوه قضائیه و دیدگاه بنده این است که نظارت باید به کمک دستگاه اجرایی بیاید و جنبه پیشگیرانه داشته باشد لذا سعی داریم در ابتدا بدون تشکیل پرونده و با ارائه هشدار از تخلف و سوءجریان جلوگیری کنیم و سپس در صورت عدم توجه به هشدار‌های سازمان بازرسی برخورد صورت گیرد.

    در ابتدای این دیدار که با حضور مصطفی علی اصغرپور معاون نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان برگزار شد، ستار شیرعالی بازرس کل امور بانک و بیمه سازمان بازرسی کل کشور طی سخنانی گفت: بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های کلان محور سازمان بازرسی کل کشور طی یکسال گذشته بسیاری از پرونده‌های مطالبات بانکی یا تعهدات ارزی ایفانشده شبکه بانکی اعم از دولتی و غیردولتی را ساماندهی کرده است.

    شیرعالی با بیان اینکه «ناترازی ارزی به شبکه بانکی باز می‌گردد» خاطرنشان کرد: توانسته ایم کمک کنیم تا دولت بخشی از مطالبات خود را به شبکه بانکی پرداخت کند.

    گفتنی است در این نشست دبیر و رئیس کانون بانک‌های خصوصی، مدیران عامل بانک پاسارگاد، سرمایه، اقتصاد نوین، شهر، موسسه اعتباری ملل، کانون بانک‌ها و ... نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو