عصر بازار

تسویه ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی تا پایان سال

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در ۱.۵ سال اول فعالیت دولت خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال هم حداقل ۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی تسویه شود.

تسویه ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، میرهاشم موسوی در پاسخ به اینکه دولت چقدر از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کرده است؟ اظهار داشت: تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی که در دولت سیزدهم انجام شد، بی‌سابقه‌ترین پرداخت است، در 1.5 سال اول فعالیت دولت حدود 180 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شده است.

    وی افزود: پرداخت بدهی دولت با سهام مؤثر و سهام دارایی ارزش و بازدهی خوب انجام شده است.

    * تأمین اجتماعی 106 هزار میلیارد تومان  بدهی بانکی را تسویه کرد

    مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: برای تسویه بدهی تأمین اجتماعی به نظام بانکی که یکی از بدهکاران بزرگ بود، نیز 106 هزار میلیارد تومان تسویه بدهی بانکی را ا‌نجام دادیم که اثرات مالی خوبی برای سازمان تأمین اجتماعی داشت، برآورد ما این بود که اگر این رقم را پرداخت نمی‌کردیم، باید حداقل 25 هزار میلیارد تومان سود تسهیلات می‌دادیم، اما با تسویه بانکی، این هزینه بزرگ از بین رفت.

    موسوی اظهار داشت: حدود 46 هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک رفاه زیر مجموعه تأمین اجتماعی قرار دادیم که این بانک از نظر شاخص‌های بانکی در رتبه اول کفایت سرمایه قرار گرفت و همچنین شاخص‌هایی تخصصی کملز در نظام بانکی در این بانک تقویت شد.

    * امسال 80 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود

    وی در مورد برنامه امسال دولت برای پرداخت بدهی به سازمان  تأمین اجتماعی گفت: امسال در قانون بودجه 1402 پیش‌بینی شده است که 70 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شود. کارهای این پرداخت بدهی سازمان خصوصی‌سازی انجام داده و سهام دولتی که قرار است به  تأمین اجتماعی داده شود و مورد توافق قرار گرفته، مشخص شده و قرار است در دولت مصوب شود.

    مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: برای ا‌ولین‌بار یک ردیف مستقل بودجه‌ای به مبلغ 10 هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده که این مسئله پایه‌گذاری خوبی است که اگر دولت تعهدی برای صندوق تأمین اجتماعی ایجاد می‌کند، ردیف بودجه هم برای آن در نظر گرفته می‌شود. بنابراین امسال حداقل 80 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌شود که امیدواریم طی این دو سال دولت سیزدهم سرجمع حدود 250 تا 260 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شود که این بی‌سابقه‌ترین تأدیه بدهی دولت به  تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

    موسوی ‌تصریح کرد:‌ در جلسات شورای سران قوا مسئله پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی مورد رسیدگی و تصویب قرار گرفت و رئیس جمهور دستورات خوبی ارائه کرد که‌ از رئیس جمهور تشکر می‌کنیم که موجب شد، اتفاقات مالی خوبی در تأمین اجتماعی رخ دهد.

    بر اساس این گزارش،‌ سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه گفت: یکی از تصمیمات دولت در 20 دی ماه 1401، پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق تأمین اجتماعی است که 180 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به صندوق اجتماعی تأمین و پرداخت شد. دولت‌های قبلی در گذشته 600 هزار میلیارد تومان بدهی دولت برای دولت سیزدهم به جا گذاشته بودند که در این دولت تاکنون 200 هزار میلیارد تومان از این بدهی تسویه شده و در لایحه بودجه سال آینده هم ارقام مهمی در قالب تبصره‌های 14، 16، 17 و 18 پیش‌بینی شده است و بناست با اصلاحات سنجه‌ای و پایداری منابع و مصارف در صندوق‌ها برسیم و در آینده شاهد هم‌ترازی صندوق تأمین اجتماعی باشیم و ناترازی‌ها رفع شود.

     

    با توجه به تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی نظیر سه درصد حق بیمه دولت و معافیت کارگاه‌های تولیدی تا پنج نفر کارگر، دولت باید 80 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی در سال جاری پرداخت می‌کرده است. این مبلغ تنها مربوط به سال جاری بوده و در صورت عدم پرداخت طبیعتا بر بدهی‌های دولت افزوده خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو