عصر بازار

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با پیش‌بینی پذیر بودن نرخ ارز

عصر اعتبار- عضو هیئت رئیسه اتاق تهران گفت: زمانی که اقتصاد پیش بینی پذیر باشند ریسک سرمایه گذاری و تجارت نیز کاهش پیدا می‌کند.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با پیش‌بینی پذیر بودن نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایبنا؛  ایبِنا، عباس آرگون؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران،با بیان اینکه پیش‌بینی پذیری نرخ ارز نسبت به ثبات آن اهمیت بیشتری دارد، گفت: نرخ ارز باید متناسب با  تورم تغییر کند و قابل پیش بینی باشد تا تولیدکنندگان متضرر نشوند و بتوانند با همتای خارجی خود رقابت کنند.

    وی تصریح کرد: برای موضوع ارز در کشور بیش از مفهوم ثبات، موضوع پیش بینی پذیری مطرح است به این صورت که تثبیت نرخ ارز به معنای تغییر آن در یک محدوده و دامنه مشخص است که باید میزان تغییر با نرخ تورم هماهنگ باشد.

    خزانه دار و عضو هیئت رئیسه اتاق تهران تاکید کرد: در وهله نخست بهتر است تورم را کنترل کنیم یا آن را پایین بیاوریم و سپس با تورم تعدیل شده  نرخ ارز را هم تثبیت کنیم. پیش‌بینی پذیری نرخ ارز به تجار و تولیدکننده اجازه برنامه ریزی می‌دهد؛ به عنوان مثال فردی قصد واردکردن کالایی را به داخل کشور دارد، اگر در این شرایط نرخ ارز قابل پیش‌بینی نباشد و نوسان داشته باشد، کالایی را که فرضا 100 واحد خریداری کرده به 90 واحد خواهد فروخت، در این شرایط واردکننده متضرر خواهد شد، اما زمانی که نرخ ارز پیش‌بینی پذیر باشد واردکننده می‌تواند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.

    آرگون با بیان اینکه واردکننده یا صادرکننده روی نوسان نرخ ارز سود نمی‌کند بلکه از تجارت منفعت کسب خواهد کرد، بنابراین بهتر است نرخ ارز قابل پیش‌بینی باشد، گفت: زمانی که واردکننده بتواند نرخ ارز را پیش بینی کند، می تواند هزینه مورد نیاز برای واردات کالا را نیز تخمین بزند؛ بنابراین با برنامه‌ریزی دقیق از تجارت سود به دست می‌آورد.

    عضو هیئت رئیسه اتاق تهران در پایان تاکید کرد: اگر نرخ ارز پیش بینی پذیر نباشد افراد باید به صورت تصادفی اقدام به واردات یا صادرات کالا کنند. زمانی که نرخ ارز و اقتصاد پیش بینی پذیر نیست ریسک سرمایه گذاری و تجارت افزایش پیدا می‌کند. حاشیه سود تجارت دارای تعریف مشخصی است و نمی‌توان به منفعتی که حاصل از نوسان است سود گفت، چون آن منفعت حاصل ریسکی است که تجار پذیرفتند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو