عصر بازار

پیشنهاد مجلس افزایش پلکانی و تعیین نرخ متفاوت گاز برای پتروشیمی‌ها است

عصر اعتبار- عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه پیشنهاد مجلس این است که افزایش نرخ به صورت پلکانی و برای واحدهای پتروشیمی به صورت متفاوت اعمال شود، گفت: افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قطعاً حاشیه سود این صنایع را کاهش خواهد داد.

پیشنهاد مجلس افزایش پلکانی و تعیین نرخ متفاوت گاز برای پتروشیمی‌ها است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا؛ «علی‌اکبر کریمی» با تاکید بر لزوم بازنگری در افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، اظهار کرد: گاز در کشور ما با نرخ ارزانی به همه مصرف کنندگان خانگی و صنعتی به ویژه پتروشیمی‌ها به عنوان خوراک داده می‌شود.

    وی افزود: طی چند سال اخیر هم روندی در دولت و مجلس به ویژه در زمان بررسی بودجه سنواتی ایجاد شد که این نرخ را افزایش دهند، اما بر اساس واقعیت موجود کشور، تعیین نرخ یکسان و واحد برای همه صنایع و به ویژه صنایع پتروشیمی عادلانه و منطقی نیست و با واقعیت‌های حاکم بر واحدهای صنعتی و پتروشیمی متفاوت نیز سازگار نخواهد بود.

    کریمی با اشاره به تاثیر نرخ خوراک در صنایع پتروشیمی، ادامه داد: افزایش نرخ خوراک قطعاً حاشیه سود این صنایع را کاهش خواهد داد، صنایع دیگر مثل فولاد از انرژی ارزان چه در مورد گاز و چه در مورد برق استفاده می‌کنند و حاشیه سود بالایی هم دارند و قاعدتاً افزایش نرخ انرژی برای این صنایع می‌تواند تا حدی منطقی باشد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: وقتی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از جمله متانولی‌ها افزایش می‌یابد چون به طور طبیعی حاشیه سود این صنایع خیلی پایین است، عملاً آنها را دچار زیان خواهد کرد.

    وی تصریح کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که با افزایش نرخ گاز به این میزان، واحدهای تولید متانول به طور قطع به زیان خواهند رسید و انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت برای آنها وجود نخواهد داشت.

    کریمی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه این صنایع هزاران برای بسیاری فرصت شغلی ایجاد کرده است، تعطیلی و یا ایجاد اختلال در حاشیه سود آنها به بیکاری جمعیت گسترده کارگری می‌انجامد که می‌تواند به بحران تبدیل شود.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقش صنایع پتروشیمی در تولید ملی، گفت: در سال رشد و جهش تولید انتظار نمی‌رود که یک تصمیم اشتباه باعث تعطیلی تعداد بسیاری از واحدهای تولیدی شود، بلکه باید بازنگری در این تصمیم، نرخ خوراک متناسب با شرایط و خصوصیات هر واحد تولیدی تعیین شود.

    وی با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که افزایش نرخ به صورت پلکانی و برای واحدهای پتروشیمی به صورت متفاوت اعمال شود، بیان کرد: در کمیسیون اصل 90 در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها جلسه‌ای داشتیم و این کمیسیون گزارشی در این باره تهیه کرده است که در نوبت قرائت در صحن مجلس است؛ در این گزارش به موضوع وضعیت متالونی‌ها هم اشاره شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی