عصر بازار

کاهش تدریجی وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت

عصر اعتبار- سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: براساس مصوبه کمیسیون مقرر شد سالیانه یک واحد درصد از سهم پرداختی از کل بودجه عمومی کشور برای صندوق‌های بازنشستگی کاهش پیدا کند تا در پایان برنامه هفتم توسعه بتوانیم سهم کمک‌های دولت‌ به صندوق‌های بازنشستگی را ۵ واحد درصد کاهش دهیم.

کاهش تدریجی وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، محسن زنگنه در توضیح جلسه عصر شنبه (14 مردادماه 1402) کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه و مصوبات این کمیسیون در رابطه با فضای مجازی، گفت: سکوهای فعال در حوزه فضای مجازی همیشه از یک نابسامانی و عدم متولی خاص رنج می‌بردند، از این رو کمیسیون 2 الی 3 ماده را در این بخش به تصویب رساند تا یک نوع نظم بخشی به فعالیت سکوهای فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال داده شود.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: پیرو مصوبه کمیسیون تلفیق، مرکز ملی فضای مجازی ملزم شد تا سند سیاست‌ها و الزامات تنظیم گری سکوهای فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال را ظرف 3 ماه مصوب کرده و به تصویب شورای ملی فضای مجازی برساند. بعد از تصویب این سند همه تنظیم گران بخشی و سکوهای فضای مجازی (پلتفرم ها) مکلف می شوند تا این سند را رعایت کنند.

    زنگنه ادامه داد: هرگونه مسدودسازی و پالایش این سکوها تنها برعهده مرکز ملی فضای مجازی گذاشته شده تا ما دیگر شاهد این نباشیم که دستگاههای مختلف بخواهند تصمیماتی را خلاف این سند بگیرند.

    وی بیان کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که فرماندهی امنیت فضای مجازی و راهبری آن برعهده مرکز ملی فضای مجازی باشد. براساس سند فوق باید نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی توسط مرکز ملی فضای مجازی تهیه شود.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به مصوبات کمیسیون در بخش هوشمندسازی بیان کرد: کمیسیون در این بخش یک ماده مهم را در حوزه قوه قضائیه به تصویب رساند؛ به موجب این مصوبه قوه قضائیه مکلف شد تا همه مزایده‌هایی که براساس احکام شعب، اجرای احکام و یا دوایر، اجاره ثبت و یا تسویه امور ورشکستی انجام می شود را از طریق مزایده در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و یا همان (ستاد) و یا از طریق سکوهای بازار سرمایه، برگزار کند.

    زنگنه ادامه داد: در حال حاضر قیمت گذاری این اموال از طریق مکانیسم ترازی و یا رضایت مندی دو طرف و همچنین از طریق ارزیاب انجام می شود لذا ما قوه قضائیه را ملزم کردیم که این موضوع را از طریق سامانه ستاد و بازار سرمایه مدنظر قرار دهد.

    وی در ادامه با اشاره به ورود کمیسیون به فصل مربوط به صندوق های بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: صندوق های بازنشستگی یکی از مسائل بسیار مهم در زمینه اقتصاد کلان کشور محسوب می شوند. در حال حاضر ما 16 درصد بودجه عمومی کشور را برای پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگی در صندوق های بازنشستگی لحاظ می کنیم. به واقع اگر روند فوق ادامه پیدا کند حتی ممکن است این 16 درصد به 50 درصد نیز افزایش پیدا کند.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: از این رو و براساس نظر دولت در لایحه، کمیسیون مصوب کرد که دولت سالیانه به گونه ای عمل کند تا یک واحد درصد از سهم پرداختی و حمایتی اش از کل بودجه عمومی کشور برای صندوق های بازنشستگی کاهش پیدا کند، تا ما تا پایان برنامه پنجساله هفتم توسعه بتوانیم 5 واحد درصد، سهم کمک‌های دولت‌ها به صندوق های بازنشستگی را کاهش دهیم.

    وی در ادامه با اشاره به بررسی موضوع ساماندهی صندوق های بازنشستگی در کمیسیون تلفیق، بیان کرد: تلاش می شود تا از طرق مختلف و اصلاحات سنجه ای و ساختاری که دولت در مبحث صندوق ها در نظر گرفته بتوانیم مشکلات صندوق های بازنشستگی را برطرف کنیم.

    زنگنه بیان کرد: این اطمینان را به بازنشستگان می دهیم که در مجلس و کمیسیون و با همراهی دولت شرایط معیشتی بازنشستگان عزیز را مدنظر قرار دهیم. همچنین تلاش شده در کمیته های تخصصی صندوق بازنشستگی کمیسیون، از هرگونه احکامی که ممکن است معیشت بازنشستگان را دچار مشکل کند جلوگیری شود. امیدواریم با اصلاحات مدنظر قرار گرفته در صحن مجلس شاهد اتفاقات خوبی برای صندوق های بازنشستگی باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو