عصر بازار

یک درصد از منابع سالانه صندوق توسعه ملی به تثبیت بازار بورس اختصاص می‌یابد

عصر اعتبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صندوق توسعه ملی اجازه دادند تا یک درصد (۱%) از منابع ورودی سالانه خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه گذاری کند.

یک درصد از منابع سالانه صندوق توسعه ملی به تثبیت بازار بورس اختصاص می‌یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 16 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایات از کالای ایرانی و رفع موانع تولیدرقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با ماده 20 این طرح با 163 رأی موافق، یک رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

    در ماده 20 این طرح آمده است: الف- ‌به منظور ایجاد زیرساخت تأمین مالی در زنجیره، بورس‌های کالایی مجازند نسبت به ایجاد امکان معاملات کالا در بورس‌های ذی‌ربط بر مبنای اسناد اعتباری نظیر برات الکترونیکی و سایر اسناد اعتباری قانونی و همچنین ایجاد ابزار لازم برای تبدیل اسناد اعتباری فوق‌الذکر به ریال اقدام نمایند. دستورالعمل این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌گردد.

    ب- در بندهای (5) و (6) ماده (7) قانون بازار اوراق بهادار با اصلاحات و الحاقات بعدی آن مصوب 01/09/1384، بعد از عبارت «تأسیس» عبارت «و فعالیت» و بند (7) آن، به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

    7. تصویب اساسنامه بورس‌ها، کانون‌ها، نهادهای مالی و شرکت‌های سهامی عام ثبت‌شده نزد سازمان و الزام آنها به تطابق اساسنامه‌های خود با آن

    همچنین نمایندگان ماده 21 طرح مذکور را با با 164 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

    براساس ماده 21 این طرح؛

    ‌الف- انتقال دارایی پایه از/ به ابزارهای مالی مبتنی بر دارایی پایه مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار (از جمله صندوق پروژه و گواهی صرفه جویی انرژی) از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب- 02/03/1400 معاف می باشند.

    ب- متن زیر به عنوان بند (پ) به ماده (10) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 02/03/1400 الحاق و یک تبصره به عنوان تبصره (4) به آن اضافه می شود.

    پ- فروش کلیه کالاها در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی.

    تبصره 4- در صورتی که کالاهای موضوع بند (پ) مشمول مالیات و عوارض فروش باشد، تحویل‌گیرنده از انبارهای پذیرش شده در بورس‌های کالایی موظف به تسویه مالیات و عوارض خرید کالا بر اساس قیمت اعلامیه خرید خود با سازمان امور مالیاتی است. اعلامیه خرید، در حکم صورتحساب است.

    پ- تبصره (2) بند (الف) ماده (28) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب- 01/02/1394 به شرح زیر اصلاح شود:

    سازمان بورس و اوراق بهادار با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار، می‌تواند بخشی از منابع داخلی خود را به شکل سپرده در اختیار این صندوق قرار دهد. صندوق توسعه ملی نیز مجاز است تا یک درصد (1%) از منابع ورودی سالانه خود را در این صندوق سرمایه گذاری کند.

    براساس پیشنهاد نصرالله پژمانفر موضوع مذکور به ماده 21 الحاق شد.

    مفاد ماده 15 قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب 31 اردیبهشت 1401 در خصوص کلیه اشخاص حقوقی خصوصی از قبیل موسسات، شرکت ها، بنگاه ها یا اعضای هیات مدیره و مدیران عامل آن ها در موضوعات مرتبط با همان شرکت یا موسسه یا بنگاه لازم الاجرا خواهد بود.

    براساس این گزارش نمایندگان با تصویب ماده 22 با 160 رأی موافق، یک رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

    در ماده 22 آمده است: به سازمان امور مالیاتی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان تامین اجتماعی اجازه داده می شود اوراق مالی اسلامی منتشره از سوی خزانه و اوراق گام را بابت مطالبات مالیاتی، حقوق ورودی و حق بیمه و جرایم مربوطه بپذیرند.

    در ادامه نوبت به بررسی ماده 23 طرح مذکور رسید که نمایندگان با 162 رأی موافق، و 10 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه این ماده را به تصویب رساندند.

    براساس ماده 23 این طرح؛ شورا مکلف است دستورالعمل توسعه روش های تامین مالی مبتنی بر پیش فروش یا خرید اعتباری کالاها و خدمات و کاهش مخاطرات این روش ها و تامین حقوق مالی و غیرمالی طرفین معامله را، ظرف مدت سه (3) ماه پس از تصویب این قانون، تصویب و ابلاغ نماید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی