عصر بازار

درآمدهای دولت ۵۱ درصد افزایش یافت

عصر اعتبار- داود منظور گفت: مجموعه اقدامات در سازمان برنامه باید به این سمت باشد که بانک مرکزی بتواند سیاست کنترل نقدینگی و پایه پولی را به خوبی انجام دهد.

درآمدهای دولت ۵۱ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، داود منظور امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت درآمدی بودجه در سال جاری اظهار داشت: امسال 51 درصد در 4 ماهه اول رشد درآمدهای دولتی را از تمامی منابع داریم به نحوی که هم درآمدهای نفتی ما علیرغم شرایط سخت تحریم بهبود یافته و هم منابع درآمدهای مالیاتی و گمرکی ما بیشتر شده است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: ضمن اینکه درآمد حاصل از مولدسازی دارایی‌ها، بهره مالکانه دولت در معادن و درآمد دولت از حوزه تنظیم گری ارتباطات بالا رفته است.

    وی تاکید کرد: تلاش داریم برای اینکه انضباط پولی، آسیب نبیند، متعرض منابع بانک مرکزی در تأمین مالی دولت نشویم.

    منظور افزود: دولت اختیار داشت که حسب قانون از تنخواه گردان بانک مرکزی برای ماه‌های اول سال که درآمد پایین است استفاده کند. اما از این ظرفیت و ابزار تسهیل کننده استفاده نکرده و تلاش شده با سایر روش‌ها، تأمین مالی دولت را انجام دهیم.

    تزریق 20 هزارمیلیارد تومان اعتبار عمرانی طی روزهای آتی

    منظور در ادامه با اشاره بر لزوم استفاده از اوراق بدهی در طرح‌های عمرانی، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم از انتشار اوراق مالی برای انجام امور جاری دولت و تأمین مالی هزینه‌های جاری استفاده نکنیم. علیرغم اینکه 4 ماهه اول سال 4 ماهه دشواری بود، اما اوراق مالی برای تأمین هزینه‌های جاری دولت استفاده نکردیم.

    وی ادامه داد: اخیراً طبق تقویم زمان بندی توافق شده با خزانه داری، انتشار اوراق به میزان 186 هزار میلیارد تومانی را شروع کرده ایم که هدف ما این است که صرفاً از این اوراق برای اجرای هر چه بهتر و تسریع در تکمیل طرح‌های تملک و زیرساختی استفاده کنیم.

    هر ماه 20 هزارمیلیارد تومان بابت اصل و فرع اوراق دولت قبل پرداخت می‌کنیم

    رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: اوراق منتشر شده در سال‌های گذشته زمان بندی پرداخت دارد که به صورت میانگین ماهانه بابت اصل اوراق منتشر شده گذشته و سود آن 20 هزار میلیارد تومان پرداخت صورت می‌دهیم.

    منظور در خصوص تأمین مالی طرح‌های عمرانی کشور اظهار داشت: مجموعه اقدامات در سازمان برنامه باید به این سمت باشد که اولاً بانک مرکزی بتواند سیاست کنترل نقدینگی و پایه پولی را به خوبی انجام دهد و از سوی دیگر، بتوانیم به تکمیل هر چه سریع‌تر طرح‌های عمرانی نیمه تمام کمک کنیم.

    وی افزود: در دو سال گذشته بالغ بر 600 طرح و پروژه مصوبات سفرهای رئیس جمهور بود که به بهره برداری رسید و تمام مصوبات سفری که در دو سال گذشته از سوی سازمان برنامه بودجه باید تأمین مالی می‌شد، تأمین مالی شده است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه ضمن اشاره به اقدامات دولت در جهت انضباط بخشی مالی به دولت گفت: دو اقدام بزرگ را با جدیت دنبال می‌کنیم. اولاً حساب واحد خزانه برای تمامی دستگاه‌های اجرایی کامل اجرا بشود و به عنوان دولت بتوانیم تمام منابع موجودی و مصارف دستگاه‌ها را کنترل کنیم.

    وی افزود: تعدد حساب‌ها در بانک‌های مختلف و عدم تجمیع آنها در حساب واحد خزانه اشراف دولت را در نظارت بر منابع خود کاهش می‌دهد. این اقدامی است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان برنامه با هم در حال اجرایی آن هستند.

    منظور ادامه داد: اقدام دیگر، پرداخت به ذی نفع نهایی است که تلاش داریم به تدریج پرداخت‌های بودجه‌ای را به سمت پرداخت مستقیم به ذی نفع نهایی صورت گیرد.

    وی گفت: در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی 40 هزار میلیارد تومان تخصیص‌های طرح‌های تملک را از سال گذشته در حساب‌های خود موجود نگاه داشته اند. ما این فرصت را ایجاد می‌کنیم که این 40 هزار میلیارد تومان بتواند زمانی که به نقطه مصرف می‌رسد، تخصیص یابد و رسوبی در کار نباشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو