عصر بازار

افزایش ۸۷ درصدی درآمدهای گمرکی در ۵ ماهه نخست امسال

عصر اعتبار- مدیرکل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه گمرک سومین منبع درآمدی کشور است، گفت: واریزی درآمد گمرک در ۵ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۷ درصد رشد داشته است.

افزایش ۸۷ درصدی درآمدهای گمرکی در ۵ ماهه نخست امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس محمد رضوانی‌فر امروز در ششمین نشست دوره دهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اتاق تهران، گفت: سال 1401 حقوق ورودی کالاها حدود 56 هزار میلیارد تومان بود که وصول شد، حقوق ورودی خودرو در سال گذشته 136 میلیارد تومان و حقوق ورودی تلفن همراه بالای 600 دلار بیش از هزار میلیارد تومان بود همچنین حقوق ورودی بیست ردیف دیگر درآمدی گمرک 7هزار و 400میلیارد تومان بود که براین اساس جمعا از این ردیف ها 64 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شد همزمان با آن نیز 18600 میلیارد تومان سال گذشته تخفیف یا معافیت‌های گمرکی داده شد.

    مدیرکل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: گمرک در واردات مالیات ارزش افزوده را نیز وصول می کند که 12 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد این بخش در سال 1400 در سال 1401 به 94 هزار میلیارد تومان رسید که بر این اساس این بخش از درآمد 6.5 برابر شد. جمع واریز گمرک به خزانه در سال 1401 جمعا 158 هزار میلیارد تومان بوده است و به این ترتیب گمرک سومین منبع درآمدی کشور بعد از نفت و مالیات بوده است.

    وی اظهار داشت: سال گذشته با وجود تحقق درآمد 158 هزار میلیارد تومانی گمرک در بودجه به دلیل کاهش نرخ هایی که در حقوق ورودی صورت گرفت و معافیت ها و تخفیف هایی که داده شده حداقل 35 هزار میلیارد تومان نیز درآمد از دست رفته در گمرک داشتیم.

    رضوانی فر بیان داشت: تا 25 مرداد امسال مجددا 20 هزار میلیارد تومان حقوق ورودی کالا وصول کرده ایم و حدود 128 میلیارد تومان حقوق ورودی گمرک وصول شد و از تلفن همراه بالای 600 دلار نیز 252 میلیارد تومان حقوق گمرکی وصول شد و از 20 ردیف درآمدی نیز 6 هزار و 700 میلیارد تومان حقوق گمرکی وصول شد و لذا جمع واریز به خزانه در 5 ماهه امسال یعنی تا 25 مرداد امسال جمعا 27 هزار میلیارد تومان بوده است و حدود 7 هزار و 800 میلیارد تومان هم تخفیف و معافیت ها بوده است.

    وی اظهار داشت: جمع واریزی به خزانه  که در کل سال گذشته 188 هزار میلیارد تومان در 5 ماهه اول سال 61 هزار میلیارد تومان است که نسبت به 5 ماهه سال گذشته درآمدهای گمرکی 87 درصد رشد داشته است و این در شرایطی است که بر اساس احکام مختلف قانون بودجه 1402 تخفیفات و یا عوارض جدیدی وضع شده است بطوری که در بند و تبصره 7 حقوق گمرکی کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه از 4 به یک کاهش یافته است.

    رضوانی فر بیان داشت: در بخش دارویی کشور در قانون بودجه 1402 در واردات ماشین آلات و مواد اولیه حقوق گمرکی از 4 به یک شده و سود بازرگانی ها  2 درصد مانده  و در مواردی صفر شده است و ارزش افزوده دارو و مواد اولیه و تجهیزات پزشکی صفر درصد شده و برآورد می شود با توجه به این مسائل 60 هزار میلیارد تومان از این بخش درآمد از دست رفته خواهیم داشت.

    رضوانی فر در ادامه بیان داشت: سال 1401 حدود 53 میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به سال قبل رشد 10 درصدی نسبت به سال قبل داشته است همچنین در سال گذشته حدود 60 میلیارد دلار واردات داشتیم که نسبت به سال قبل از خود 12.5 میلیارد دلار رشد داشتیم آمار ترانزیت ما در سال گذشته به حدود 13 میلیون تن رسیده است که این عدد برای برنامه هفتم 30 میلیون پیش بینی شده است. جمع تجارت خارجی کشور سال گذشته به 113 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد 11 درصدی دارد و متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی به 436 دلار در سال 1401 رسیده است که بیشتر به تغییر قیمت های جهانی بخصوص پتروشیمی بر می گردد.

    وی افزود: حدود 23 میلیارد دلار از صادرات 53 میلیارد دلاری ما فرآورده‌های پتروشیمی است که براساس کد اچ اس شامل قیر، روغن خودرو و گاز طبیعی می شود و بزرگترین مقاصد صادراتی ما پنج کشور است که در این زمینه محدود هستیم و مطابق با استعدادهای ما نیست.

    رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی ما در سال گذشته به 1600 دلار رسید که نسبت به سال قبل 25 درصد رشد داشت و حدود 22 درصد واردات ما کالاهای اساسی بوده است.

    رضوانی فر بیان داشت: جمع رویه واردات مسافری و تجاری گوشی تلفن همراه بالغ بر 3 میلیارد دلار بوده که 5 درصد از ارزش کل واردات کشور است.

    وی بیان داشت: در 5 ماهه امسال یعنی تا 25 مرداد حدود 18.7 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که از نظر ارزش کاهش 8 درصدی داشته که عمده دلیل کاهش نیز ناشی از کاهش قیمت جهانی فرآورده‌های پتروشیمی است.

    رضوانی فر افزود: در خصوص واردات در 5 ماهه امسال حدود 23.4 میلیارد دلار واردات داشتیم که در این بخش 8.7 درصد افزایش داشته‌ایم و ترانزیت نیز به 5.5 میلیون تن رسیده که 2.7 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.

    وی اظهار داشت: در 4 ماهه امسال بیشترین مبادلات بازرگانی ما به لحاظ ارزش در استان هرمزگان است که حدود 6 میلیون تن کالا از این استان تجارت شده است و از گمرکات استان تهران نیز 7 میلیارد دلار کالا صادر و وارد شده است.

    رضوانی فر اظهار داشت: در کشور حدود 156 گمرک وجود دارد که حدود 60 درصد تجارت خارجی کشور مربوط به 7 گمرک کشور است.

    رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: در 5 ماهه امسال حدود 4 میلیون و 400 هزار گوشی تلفن همراه از طریق رویه تجاری و همچنین حدود 149 هزار دستگاه در رویه مسافری وارد کشور شده است.

    وی بیان داشت: یکی از ظرفیت های خوب در مصوبات هیات دولت در آذرماه سال گذشته آزاد شدن واردات شمش طلای استاندارد بدون ثبت سفارش با رویه تجار و رویه مسافری بود که فقط با رویه مسافری حدود 878 و به رویه مسافری بیش از سه هزار کیلو طلا وارد کشور شده و عمدتا از مرز باشماق وارد کشور می شود.

    وی افزود: ما با حجم گسترده‌ای  از بخشنامه‌ها در گمرک مواجه هستیم و فقط سال گذشته 319 بخشنامه موثر داشتیم که یا یک محدودیت ایجاد کرده است یا یک محدودیت را برداشته است که 207 مورد در حوزه صادرات و 112 مورد آن نیز حوزه واردات بوده است لذا تمرکز ما امسال محدود کردن این بخشنامه ها  است که البته با مصوبه اردیبهشت ماه دولت دستگاه باید بخشنامه ها را در سامانه مربوطه و در معاونت حقوق بارگذاری کنند و پس از آن اجازه ابلاغ خواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو