عصر بازار

معاون وزیر بهداشت: دستگاه‌ها در حل مشکلات ارزی همکاری کنند

عصر اعتبار- رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امروز کمبود اقلام دارویی به زیر چهار درصد می‌رسد گفت: دستگاه‌ها در حواله ارز همکاری کنند کمبودها از این هم کمتر می‌شود.

معاون وزیر بهداشت: دستگاه‌ها در حل مشکلات ارزی همکاری کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی، در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه فارمکس با اشاره به اینکه دستگاه‌های متعددی در تأمین دارو دخیل هستند، گفت: اگر این دستگاه‌ها به وزارت بهداشت اعتماد کنند می‌توانیم هر اطلاعاتی را که نیاز داشته باشند در اختیارشان قرار دهیم، چنانچه اخیرا از داشبوردهای الکترونیکی این سازمان در راستای شفافیت فرآیندها رونمایی کردیم.

    وی افزود: داشبوردهای سازمان غذا و دارو در راستای ایجاد اتاق شیشه‌ای به راحتی، فرآیندها، قیمت، وضعیت ترخیص، سیاست‌گذاری و ... در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

    معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت اختصاص بودجه در حوزه غذا و دارو تصریح کرد: از اول اردیبهشت‌ماه کمتر از پنج درصد از ارز مورد نیاز حواله شده بود، اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، امروز 700 میلیون دلار از ارز این حوزه حواله و قول حواله 500 میلیون دلار هم از سوی شرکت نیکو به ما داده شده است. همچنین سازمان برنامه و بودجه در خردادماه 12 هزار میلیارد به حوزه بیمه بابت دارو تزریق کرده است و دو هزار میلیارد تومان احتمالا نیز در اوایل شهریور ماه محقق شود.

    محمدی در ادامه با اشاره به وضعیت تأمین دارو اظهار کرد: مشکلات تأمین آنتی‌بیوتیک سال گذشته کاملا مرتقع شده است و امروز مشکلی در تأمین این داروها نداریم. همچنین کمبود داروهای بیهوشی تا حد زیادی رفع و با تولید داخل دو داروی بیهوشی بخش زیادی از نیاز بازار تأمین شد. تأمین سرم هم که در سال گذشته با اختلالاتی مواجه شده بود امروز به طور کامل حل شده است. همچنین در حوزه تأمین داروهای اعصاب و روان نیز بخش اعظم مشکلات مرتفع شده است.

    وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر میزان کمبودها به زیر چهار درصد می‌رسد، گفت: در صورتی که با همکاری دستگاه‌های دخیل مشکلات ارزی حل شود به کاهش بیشتر کمبودها می‌توان امیدوار بود.

    وی با اشاره به فعالیت 50 شرکت تولید کننده ماده اولیه دارویی گفت: ارزبری این حوزه در سال گذشته یک میلیارد دلار بوده است که 200 میلیون دلار آن مربوط به ماده پیش‌ساز بوده است که با همین میزان 20 درصدی،  50 درصد از نیاز کشور را تأمین کردند؛ بنابراین مشخص می‌شود که ارزش افزوده ماده اولیه بالا بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با کمک فعالان این حوزه 100 درصد نیاز بازار دارویی را تأمین کنیم.

    به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، در جایی که تولید به صرفه نیست در قیمت‌گذاری به تولید کنندگان کمک می‌کنیم. همچنین در جایی که امکان صادرات وجود داشته باشد نیز همراه خواهیم بود.

    بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی با اشاره به میزان صادارت دارو نیز گفت: در حال حاضر ارزش صادرات در حوزه مواد اولیه 10 میلیون دلار است که باید با تقویت حوزه بازرگانی در شرکت‌ها، صادرات تقویت شده و این میزان بیشتر شود تا هر روز شاهد تولید داروهای جدید باشیم.

    وی در پایان با اشاره به حمایت سازمان غذا و دارو از عمق تولید، یادآور شد: ساختار ما حمایت از تولید است و هرچه عمق تولید بیشتر باشد حمایت سازمان غذا و دارو هم بیشتر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو