عصر بازار

ارزآوری صادرات پسته به یک میلیارد دلار می‌رسد

عصر اعتبار- معاون وزیر جهاد و کشاورزی گفت: صادرات پسته ایرانی در صورت عاری بودن از آفلاتوکسین، سالانه یک میلیارد دلار ارزآوری دارد.

ارزآوری صادرات پسته به یک میلیارد دلار می‌رسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد و کشاورزی گفت: داده‌های کشاورزی از مولفه‌های مهم در مدیریت بازار مواد غذایی و جلوگیری از اتلاف منابع و محصولات کشاورزی است.

    او افزود: بر‌آورد تولید، پارامتری مرکب از مجموعه عوامل از جمله؛ تحمل خشکی، کم آبی، بیماری، آفات و ... است. در خشکسالی و زمان هجوم آفات و بیماری، این داده‌های صحیح علمی است که با ارزیابی سطح زیر کشت در تنش‌های زیستی و غیرزیستی، امکان اقدام پیشگیرانه و جلوگیری از خسارتِ کشاورز را برای دستگاه مدیریتی فراهم می‌سازد.

    خیام نکویی گفت: 125 میلیون تن مجموع تولید محصولات کشاورزی کشور است که ارزش صادرات محصولات که عمدتا باغی است به 6 میلیارد دلار می رسد. همچنین صادرات پسته ایرانی در صورت عاری بودن از افلاتوکسین، سالانه یک میلیارد دلار ارزآوری دارد و در صورت برآورد تولید و ارائه تصویر شفاف با خطای کم از میزان تولید، تحول چشمگیری در افزایش درآمد تولیدکننده اتفاق خواهد افتاد.

    معاون وزیر جهاد با بیان اینکه ضایعات محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به 37.5 میلیون تن می رسد، گفت: با این حساب غذای 20 میلیون نفر جمعیت از چرخه مصرف خارج می‌شود. این حیف و میل در دو بخش ضایعات ناشی از برداشت محصول و الگوی ناصحیح مصرف، باعث هدرروی منابع کشور می‌شود.

    او ادامه داد: هر ایرانی روزانه 93-90 گرم برنج مصرف می‌کند و برای کشت هر برنج 90 میل آب مورد نیاز است، حال اگر هر ایرانی یک دانه برنج را ضایع کند، این رقم معادل غذای 23 هزار نفر است و اگر این جمعیت، در روز یک قاشق برنج را هدر دهد، روزانه غذای 500 هزار نفر از بین می‌رود.

    معاون وزیر جهادکشاورزی به ضایعات بیش از اندازه نان اشاره کرد و گفت: تولید بی‌کیفیت و فرهنگ غلط مصرف باعث هدررفت راهبردی‌ترین محصول کشاورزی یعنی گندم شده است و تمرکز بر تولید به تنهایی چاره‌ساز نیست، باید مسایل کیفی‌سازی و اصلاح الگوی مصرف همزمان با اقدام دانش‌بنیان‌ها چاره‌اندیشی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی