عصر بازار

سهم بریکس در رشد اقتصادی جهان چه میزان است؟

عصر اعتبار- سهم بریکس در تولید ناخالص داخلی جهانی از ژانویه ۲۰۲۴ به ۳۰ درصد خواهد رسید.

سهم بریکس در رشد اقتصادی جهان چه میزان است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس مقاله تحقیقاتی بانک دولتی هند، سهم بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) در تولید ناخالص داخلی جهانی از ژانویه 2024 با پیوستن آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مقایسه با 26 درصد کنونی به 30 درصد افزایش خواهد یافت.

    روزنامه اکونومیک تایمز با استناد به یادداشت این بانک نوشت، سهم مجموع 6 عضو جدید بریکس در تولید اقتصادی جهانی در حال حاضر چهار درصد است، در حالی که تولید ناخالص داخلی ملی در عربستان سعودی به چهار درصد، در هر یک از کشورهای آرژانتین، امارات و مصر به دو درصد و در ایران به یک درصد می‌رسد. تولید ناخالص داخلی اتیوپی تقریبا هیچ تاثیری بر رشد سهم بریکس در تولید ناخالص داخلی جهانی نخواهد داشت.

    در این یادداشت آمده است که بیشترین تاثیر پیوستن 6 کشور جدید به بریکس بر سهم تولید جهانی نفت خواهد بود که از 18 درصد فعلی به 40 درصد افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود تغییر بالقوه بازی برای سیستم پرداخت و تعیین قیمت باشد. 

    به همین ترتیب، سهم بریکس در تجارت جهانی کالا از 20 درصد به 25 درصد و تجارت خدمات جهانی از 12 درصد به 15 درصد افزایش خواهد یافت و سهم این گروه در ذخایر ارزی جهانی نیز به 45 درصد صعود می‌کند.

    علاوه بر این، اضافه شدن 6 عضو جدید به گروه بریکس باعث می شود که این گروه در سال 2024 میزان 46 درصد از جمعیت جهان را کنترل کند.

    تصمیم در مورد پیوستن آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بریکس که در اجلاس سران این سازمان در ژوهانسبورگ اتخاذ شد، از اول ژانویه 2024 اجرایی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی