عصر بازار

یک کارشناس بازار سرمایه:

نرخ جدید تسعیر ارز افق سرمایه‌گذاری بلندمدت را تقویت می‌کند

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مصوبه اخیر بانک مرکزی در مورد نرخ تسعیر ارز بر مبنای نرخ مبادله‌ای موجب رشد پایدار بازار سرمایه، افزایش حاشیه سود برخی صنایع و تقویت افق سرمایه‌گذاری بلندمدت شود و به نوعی سیگنال خروج دولت از بحث قیمت‌گذاری دستوری است.

نرخ جدید تسعیر ارز افق سرمایه‌گذاری بلندمدت را تقویت می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا؛ نیما میرزایی در مورد تاثیر ابلاغیه اخیر بانک مرکزی مبنی بر تعیین نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر بازار سرمایه، اظهار کرد: ابلاغیه جدید بانک مرکزی به سبب خروج از قیمت‌گذاری دستوری موجب سودآوری با ثبات شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی می‌شود، به نحوی که این مسئله را به مرور می‌توان در صورت‌های مالی شش‌ماهه و سه‌ماهه شرکت‌ها مشاهده کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین تصویب مصوبه اخیر بانک مرکزی می‌تواند موجب رشد پایدار بازار سرمایه، افزایش حاشیه سود برخی صنایع و تقویت افق سرمایه‌گذاری بلند مدت شود، زیرا اکنون سیگنال خروج دولت از بحث قیمت‌گذاری دستوری به بدنه بازار تزریق شده است.

    وی تاکید کرد: با توجه به رفع ریسک‌های سیستماتیک از بازار سرمایه انتظار می‌رود سهامداران ضمن سرمایه‌گذاری غیر مستقیم از رفتارهای هیجانی بپرهیزند، زیرا بازار سهام به نسبت بازارهای موازی از پتانسیل قابل توجه‌تری برخوردار است.

    میرزایی در پایان در مورد اقدامات دولت و سازمان بورس مبنی بر تغییر مبنای نرخ تسعیر خوراک و بورس کالا، بیان کرد: متولیان اصلی اصلاح نرخ تسعیر ارز خوراک و قیمت پایه بورس کالا سازمان بورس و وزارت اقتصاد بوده‌اند، سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر توانست بر خلاف تمام مانع تراشی‌ها با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسی بانک مرکزی را مجاب به انجام این امر کند. حال انتظار می‌رود دولت در سال‌های دیگر چنین تصمیماتی را اتخاذ نکند.

    گفتنی است؛ روز گذشته رییس کل بانک مرکزی طی نامه‌ای "نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران را مبنای نرخ ارز تسعیر خوراک و قیمت پایه بورس کالا اعلام کرد".

    بر این اساس، از این پس قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تغییر می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو