عصر بازار

رییس کنفدراسیون صادرات:

تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی سبب حذف رانت و رشد اقتصادی می‌شود

عصر اعتبار- رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: چند نرخی بودن ارز در کشور و فاصله چشمگیر ارز نیما با نرخ ارز آزاد، سبب مشکلاتی بوده که تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی می‌تواند به حذف رانت و افزایش شفافیت در اقتصاد کمک کند.

تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی سبب حذف رانت و رشد اقتصادی می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد لاهوتی وجود نرخ تسعیر ارز را به عنوان موضوعی چالش برانگیز در کشور معرفی کرد و اظهار داشت: این نرخ از سال 97 به بعد در حوزه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها و کالاهای دیگر نظیر فولادی‌ها و برخی معدنی‌ها به کار گرفته شد.

    وی اظهار داشت: موضوع قابل توجه این است که حرکت به سمت یکسان‌سازی ارز، کمک‌کننده به شفاف‌سازی و حذف رانت‌های موجود خواهد شد که علاوه بر ایجاد یک رقابت سالم، زمینه تحقق دستاوردهای مدنظر دولت را فراهم کند.

    رییس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه موضوع چند نرخی بودن ارز در کشور، زمینه‌ساز افزایش مشکلات خواهد بود، گفت: وجود فاصله چشمگیر در نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز در بازار آزاد منجر به وجود بسیاری از این مشکلات در کشور شده است.

    لاهوتی ادامه داد: باید توجه داشت ارزی که از صادرکننده دریافت و در اختیار واردکننده قرار می‌گیرد با چه مکانیزمی قابل رصد و بررسی است که مواد وارداتی با ارز ارزان‌تر نسبت به بازار آزاد که 20 درصد تفاوت دارد به دست مصرف‌کننده نهایی برسد و بر سر سفره مردم بیاید؟

    وی وجود این مشکلات را ناشی از خلق چند نرخ متفاوت برای ارز دانست و گفت: اگر بانک مرکزی بپذیرد که نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز آزاد باید به یکدیگر نزدیک شوند و فاصله آنها به گونه‌ای نباشد که باعث ایجاد رانت شود، آن زمان می‌توان به موضوعاتی که در پیش‌بینی‌ها صورت گرفته خوش‌بین بود.

    سیاستی به سود واردکننده

    رییس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: اینکه ارز ارزان از صادرکننده خریداری شود و در اختیار واردکننده قرار بگیرد و واردکننده بدون هیچ گونه نظارتی کالا را وارد و با قیمت بالاتر به مصرف‌کننده برساند، عملاً یارانه‌ای است که از صادرکننده اخذ و به واردکننده و واردات داده می‌شود که در نهایت این امر هیچ سودی را برای مصرف‌کننده نهایی به همراه نخواهد داشت.

    لاهوتی معتقد است که این مسأله با سیاست‌های کلان کشور در تضاد است و باید حمایت از صادرات و مدیریت واردات در دستور کار قرار گیرد.

    وی اظهار داشت: تعیین نرخ دستوری، غیرواقعی ‌ نرخ ارز صادراتی و ایجاد فاصله چشمگیر نرخ این ارز با بازار ارز آزاد فارغ از اینکه این ارزها در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد، زمینه‌ساز ایجاد تقاضای کاذب جهت واردات به دلیل ارزان بودن نرخ ارز وارداتی خواهیم شد.

    رییس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد این موضوع بودیم که با ایجاد فاصله قیمتی بین نرخ ارز نیما و ارز آزاد حدود 40 تا 50 میلیارد دلار ثبت سفارش کالا در صف واردات قرار گرفت.

    لاهوتی اظهار داشت: گرچه این اعداد و ارقام ممکن است محقق نشود، اما وجود این اعداد نشان‌دهنده افزایش جذابیت واردات نسبت به صادرات و در مقابل پرداخت صادرات یارانه‌ای به واردات است.

    وی خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن فاصله نرخ ارز آزاد و نیما از طریق سیاست‌های بانک مرکزی و نیز رفع مشکلات تعهد ارزی، ضمن رفع مشکلات صادرکنندگان، زمینه افزایش برای اقتصاد کشور فراهم خواهد شد.

    بر اساس این گزارش، بر اساس مفاد نامه رییس‌کل بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت.

    محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی روز سه‌شنبه هفته جاری در مکاتبه‌ای با وزیر نفت در خصوص نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، اعلام کرد: ترتیبی اتخاذ شود تا نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی