عصر بازار

بانک کارآفرین عضو ناظر شورای هیات خدمات مالی اسلامی شد

عصر اعتبار- در چهل و دومین نشست شورای خدمات مالی اسلامی(IFSB)، بانک کارآفرین به عنوان عضو ناظر این شورا انتخاب شد.

بانک کارآفرین عضو ناظر شورای هیات خدمات مالی اسلامی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، در چهل و دومین نشست شورای IFSB که به میزبانی بانک مرکزی عربستان (ساما) در شهر ریاض برگزار شد با موافقت اعضاء، بانک مرکزی روسیه (نماینده فدراسیون روسیه) به عنوان عضو وابسته و بانک کارآفرین (نماینده ایران) به عنوان عضو ناظر این شورا انتخاب شدند.


    هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) نهاد بین‌المللی است که استاندارد‌هایی را به منظور تقویت سلامت و ثبات صنعت خدمات مالی اسلامی تهیه و منتشر می‌کند. در این مجموعه استاندارد‌ها در حوزه بانکداری، بازار‌های مالی و بیمه مبتنی بر موازین و اصول شریعت اسلام جهت استفاده مؤسسات فعال در صنعت خدمات مالی اسلامی تهیه می‌شود.


    این هیات در سوم نوامبر سال 2002 میلادی به صورت رسمی تأسیس و در دهم مارس سال 2003 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. اساسنامه این هیئت در زمان تاسیس توسط 9 بانک مرکزی و مقام ناظر مالی شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی مالزی (بانک نگارا)، بانک مرکزی سودان، بانک مرکزی اندونزی، بانک مرکزی پاکستان، بانک مرکزی بحرین، بانک مرکزی کویت، نهاد ناظر پولی عربستان و بانک توسعه اسلامی امضا شده است. مکان این هیات در شهر کوآلالامپور مالزی است و کشور مالزی با تصویب «قانون هیئت خدمات مالی اسلامی» در سال 2002 این هیات را به رسمیت شناخته است.


    IFSB به دنبال ایجاد سلامت و ثبات صنعت خدمات مالی اسلامی شامل بانک، بازار سرمایه و بیمه است و هدف اصلی آن معرفی استاندارد‌های جدید و یا تطبیق با استاندارد‌های موجود بین‌المللی و سازگار با شریعت است.


    استاندارد‌های تدوین شده توسط این هیات توانسته است نظر مساعد و حمایت کشور‌های مختلف را به خود جلب کند. فعالیت‌های این نهاد به نوعی مکمل اقدامات و فعالیت‌های کمیته نظارت بانکی بال، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار و انجمن بین‌المللی ناظران بیمه به‌شمار می‌آید.


    گفتنی است چهل و دومین جلسه شورا به ریاست ایمن السیاری، رئیس سما و رئیس IFSB در سال 2023، با حضور روسای بانک مرکزی، معاونان رئیس جمهور، روسای مراجع نظارتی و نظارتی، نمایندگان ارشد شورا و اعضای کامل IFSB به نمایندگی از 19 کشور و کشور‌های اسلامی بانک توسعه برگزار شد.


    در جلسه اخیر این شورا موضوع ریسک نقدینگی مورد توجه ویژه قرار گرفت. مدیریت ریسک نقدینگی می‌تواند به ویژه برای بانک‌های اسلامی چالش برانگیز باشد، زیرا آن‌ها قادر به نگهداری سپرده‌های سوددار نزد سایر موسسات مالی یا دارایی‌های نقدی با کیفیت بالا (HQLA) نیستند و نمی‌توانند از طریق بازار بین بانکی متعارف وام بگیرند. آن‌ها همچنین نمی‌توانند از تسهیلات وام و سپرده بانک مرکزی مبتنی بر بهره استفاده کنند.


    بر اساس این گزارش از سوی بانک کارآفرین، رسول خوانساری مدیر مرکز آموزش و ارزیابی عملکرد این بانک، به عنوان نماینده به این شورا معرفی خواهد شد.

    https://www.ibena.ir/000eIP

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو