عصر بازار

ایجاد سامانه‌ مشکل بیکاری را حل نمی‌کند

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره راه اندازی سامانه های مختلف در حوزه بازار کار گفت:متاسفانه جمعیت بیکار کشور به اندازه‌ای است که شاید این اطمینان را در مردم ایجاد نکند که می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه ها شغلی بیابند.

ایجاد سامانه‌ مشکل بیکاری را حل نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، طی چند وقت اخیربارها دولتی ها از کاهش نرخ بیکاری و ثبت کمترین نرخ بیکاری طی چندسال اخیر خبر داده اند.

    اوایل شهریورماه سال جاری بود که محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت کمترین نرخ بیکاری در حداقل دو دهه اخیر خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در بهار 1402نسبت به بهار 1401نرخ بیکاری کل حدود 1درصد کاهش پیدا کرد.

    کریمی‌بیرانوند از راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازارکار تا شهریور‌ماه امسال خبر داد و اعلام کرد: با راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازارکار، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌آموختگان و سایر افراد جویای کار فراهم می‌شود.

    *تنها 8درصد از ظرفیت تعاونی‌ها در حوزه اشتغالزایی بکار گرفته شده است

    خلیل بهروزی فر, عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه تجربه نشان داده است طراحی سامانه نمی‌تواند در رفع معضل بیکاری کارگشا باشد بر ضرورت استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای رفع معضل بیکاری در جامعه تاکید کرد.

    خلیل بهروزی‌فر در گفت وگویی در مورد انتشار خبری از سوی مسئولان دولتی مبنی بر کاهش نرخ بیکاری در سال 1402 نسبت به سال گذشته، گفت: ما باید تعریف شفافی از اشتغال داشته باشیم چرا که اگر اشتغال پایدار نباشد شغل محسوب نمی‌شود.

    نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: معمولا آنچه در رابطه با آمار اشتغالزایی در کشور ارائه می‌شود با واقعیات جامعه سنخیتی ندارد چرا که حتی افرادی که به مدت یک روز در شغلی فعالیت داشته‌اند را نیز در این آمار لحاظ می‌کنند.

    وی تصریح کرد: بی‌تردید آمار واقعی در رابطه با اشتغالزایی را باید در سطح جامعه مشاهده کنیم ضمن اینکه به دلیل نبود امکانات و تجهیزات لازم به راحتی نمی‌توان آمار افراد فاقد شغل را در جامعه احصاء کرد.

    بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: آمار اشتغالزایی زمانی می‌تواند واقعی باشد که افراد از امنیت شغلی برخوردار باشند و چنانچه فردی به شکل مقاطعه‌کاری فعالیت داشته باشد را نباید را در زمره افراد شاغل محاسبه کرد.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در مورد طراحی سامانه‌ای برای مشخص کردن بیکاران که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آن خبر داده است، تاکید کرد: این سامانه‌ای که طراحی شده است می‌تواند تا حدودی مشکل تامین شغل بخشی از جامعه هدف را رفع کند اما تجربه نشان داده است که این قبیل سامانه‌ها نمی‌توانند در رفع معضل بیکاری کارگشا باشند.

    وی افزود: متاسفانه جمعیت بیکار کشور به اندازه‌ای است که شاید این اطمینان را در مردم ایجاد نکند که می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه شغلی بیابند آن هم در شرایطی که در گذشته نیز این گونه سامانه‌ها ایجاد شده بود اما موفقیتی را به همراه نداشت چرا که متقاضیان مدت زمان طولانی را در انتظار ماندند سپس سن آنها از حداقل سنی که تعیین شده بود گذشت و نتوانستند در جایی مشغول به کار شوند.

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هم‌اکنون تنها راهکار اساسی برای خروج از بحران بیکاری اجرای قوانین مجلس همچون قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است که می‌تواند تا حدودی این مشکل را حل کرد بنابراین مجریان قانون باید با اجرای مر قانون در جهت اشتغالزایی گامی اساسی بردارند، همچنین باید مشارکت تعاونی‌ها در این بخش را به طور جدی مورد توجه قرار دهند و ظرفیت آنها برای رفع معضل بیکاری را باور داشته باشند اما برغم اینکه طبق سند چشم انداز 20 ساله کشور، سهم تعاون در اقتصاد ایران باید 25 درصد باشد متاسفانه تاکنون تنها 8 درصد از تعاونی‌ها در این حوزه فعالیت داشته‌اند که معلوم نیست این آمار نیز واقعی باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو