عصر بازار

عضو اتاق بازرگانی ایران:

باز شدن دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز با آزادسازی منابع

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: تلاش دولت و بانک مرکزی، کاهش دغدغه‌های معیشتی و کنترل بازار ارز است که منابع ارزی آزادشده تاثیر خوبی در تحقق این اهداف خواهد داشت.

باز شدن دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز با آزادسازی منابع
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد امیرزاده، عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص اثرات منابع ارزی آزاد شده ایران توسط آمریکا بر بازار ارز به ایرنا گفت: مطمئنا یکی از مهمترین مسالی که می‌تواند دستاورد مثبت آزادسازی منابع ارزی طی روزهای اخیر باشد، دسترسی بانک مرکزی به این منابع ارزی است تا بتواند بازار را به بهترین شکل مدیریت کند. در نتیجه باید امیدوار بود که آزادسازی 6 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران می تواند برای چندین ماه، دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز بازتر بگذارد و نقطه اتکای اصلی‌ترین نهاد پولی ارزی کشور باشد.

    این فعال اقتصادی افتتاح حساب بانکی شش بانک ایرانی در قطر برای واریز منابع ارزی آزاد شده را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: گویا انتقال منابع ارزی به این حساب‌ها برای مصارف مورد نیاز به صورت مبادلات بانکی خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود اثرات منابع آزاد شده در بازار اسکناس هم از همین هفته مشاهده خواهد شد.

    وی افزود: بطور کلی افزایش منابع ارزی می‌تواند تاثیر بسزایی در اطمینان بخشی و ایجاد اعتماد در بازار و اقتصاد محسوب شود. امیدواریم این مساله تداوم داشته باشد و ثابت کند که ایران در حال گذر از مسیر سخت تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکاست.

    عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه آزادسازی 6 میلیارد دلار روند بسیار خوبی است، گفت: بی‌تردید این مبلغ می‌تواند برای چندین ماه ضمن کنترل، تثبیت و تأمین ارز در بخش تامین کالاهای اساسی هم اثرگذار باشد. در واقع تمام تلاش دولت و بانک مرکزی، کم کردن دغدغه‌های معیشتی و کنترل تورم و بازار است که امیدوارم این منابع ارزی بتواند تاثیر خوبی در رسیدن به این اهداف داشته باشد.

    امیرزاده با تاکید بر اینکه با آزادسازی این منابع ارزی، بازار اسکناس با کاهش قیمت مواجه خواهد شد، افزود: معتقدم بانک مرکزی از روزهای آینده به مدیریت بازار اسکناس ورود خواهد کرد. در واقع زمانی که توافقی به این شکل صورت می‌گیرد، سطح توقع و انتظار فعالان ‌بازار ارز نیز مبنی بر گشایش‌های خارجی بهبود می‌یابد. همچنین این انتظارات به شکلی است که نشان می‌دهد ما هر چقدر به سمت گشایش‌های بین المللی پیش برویم، انتظارات هم به سمت کاهش نرخ ارز تغییر می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی