عصر بازار

اقتصاد جهانی در سال۲۰۲۴ به کجا می‌رود؟

عصر اعتبار- ۶۱درصد از پاسخ‌دهندگان در آخرین چشم‌انداز اقتصاددانان ارشد مجمع جهانی اقتصاد اعلام کردند که اقتصاد جهانی احتمالا در سال آینده ضعیف خواهد شد؛ البته اکثریت یا ۸۶درصد اقتصاددانان ارشد نسبت به کاهش موج تورم جهانی خوش‌بین هستند.

اقتصاد جهانی در سال۲۰۲۴ به کجا می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اقتصاددانان هشدار می‌دهند که چشم‌انداز اقتصادی می‌تواند پیشرفت به سمت اهداف توسعه را تضعیف کند و 74درصد اعلام کردند که تنش‌های ژئوپلیتیکی نیز همین تاثیر را خواهد داشت. عدم قطعیت یک عامل کلیدی است و ترس از رکود جهانی در حال کاهش است؛ اما نگرانی‌ها درباره اقتصاد چین که اخیرا دچار رکود شده، افزایش یافته است. مسائل ژئوپلیتیک و سیاسی داخلی از دیگر عوامل ناراحت‌کننده هستند.

    از هر 10اقتصاددانی که برای این گزارش نظرسنجی شده بودند، 9نفر معتقدند که ژئوپلیتیک در سال آینده نوسانات اقتصادی ایجاد خواهد کرد. آسیا و به‌ویژه آسیای جنوبی به‌عنوان قوی‌ترین چشم‌انداز رشد در نظر گرفته می‌شود. با این حال، انتظارات برای چین کاهش یافته است. این گزارش عنوان کرد که علاوه بر بازگشت کندتر از حد انتظار مصرف داخلی در اوایل سال جاری، چشم‌انداز اقتصادی چین تحت تاثیر فشارهای کاهش تورم و نشانه‌هایی از شکنندگی در بازار حیاتی املاک و مستغلات قرار گرفته است. حجم تجارت نیز کاهش یافته است و واردات 4/ 12درصد و صادرات 5/ 14درصد در سال منتهی به ژوئیه2023 کاهش یافته است. چشم‌انداز اقتصاد ایالات‌متحده از ماه مه به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته است؛ به‌طوری‌که حدود 80درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انتظار رشد قوی یا متوسط در سال جاری و سال آینده را دارند که از حدود 50درصد در ماه مه افزایش یافته است.

    اروپا در سال جاری با رشد ضعیف یا بسیار ضعیف مواجه است؛ اما این تصویر می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی در سال2024 تغییر کند. برای خاورمیانه و شمال آفریقا، 79درصد رشد متوسط یا قوی را در سال‌های 2023 و 2024 پیش‌بینی می‌کنند که 15درصد بیشتر از ماه مه است. تقریبا سه‌چهارم پاسخ‌دهندگان بر این باورند که تنش‌های ژئوپلیتیک مانع از پیشرفت به سمت اهداف توسعه جهانی در سه سال آینده می‌شود؛ درحالی‌که 59درصد انتظار دارند شرایط مالی سخت‌تر همان تاثیر را داشته باشد. طبق گزارش ویفروم، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل عنوان کرد که سرمایه‌گذاری سالانه 4تریلیون دلار کمتر از میزانی است که برای برآورده کردن اهداف توسعه توسعه پایدار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی