عصر بازار

تامین مالی طرح‌های زیرساختی ایران به دور از سیاست‌زدگی

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد از بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا خواست به دور از سیاست‌زدگی راه‌ها و ابزار‌هایی را برای حمایت از پروژه‌های کشورمان ابداع کند.

تامین مالی طرح‌های زیرساختی ایران به دور از سیاست‌زدگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید احسان خاندوزی طی سخنانی در اجلاس سالیانه بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، تاکید کرد: تجربه این نهاد نوظهور، بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، به دلیل نقش برجسته توسعه‌ای آن به عنوان یک اهرم اقتصادی و توسعه برای یکپارچگی اجتماعی-اقتصادی کشور‌های عضو، واقعاً الهام‌بخش و شایسته تقدیر و افتخار است.

    وی افزود: ما استراتژی شرکتی AIIB را که با آرمان‌های کشور‌های عضو آن همسو است و به شکلی انعطاف‌پذیر به نیاز‌های در حال رشد توسعه‌ای و بحران‌ها و تحولاتی که جهان در زمینه‌های اقتصاد و توسعه شاهد آن است، پاسخ می‌دهد، می‌ستاییم.

    خاندوزی یادآور شد: در پایان آگوست 2023، مجموع تأمین مالی تصویب شده توسط بانک 43 میلیارد و 64 میلیون دلار آمریکا بود. تنها در سال 2022، AIIB تعداد 42 پروژه را در بخش‌ها و کشور‌های مختلف به ارزش 6 میلیارد و 800 میلیون دلار تصویب کرد.

    وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای مؤسس بانک است، افزود: پروژه‌های زیرساختی متعددی از سوی ایران معرفی شده و هیئت‌های بانک به کشورمان اعزام شد و جلسات متعددی نیز برگزار شد، اما این پروژه‌ها در مراحل مختلف به حالت تعلیق درآمده است.

    وی ادامه داد: همچنین بسیاری از پروژه‌های زیربنایی دیگر در زمینه‌های محیط زیست، آب و فاضلاب، انرژی، حمل و نقل و بهداشت وجود دارد که می‌تواند معیار‌های بانک را برآورده نمایند.

    خاندوزی تاکید کرد: ما از بانک می‌خواهیم راه‌ها و ابزار‌هایی را برای حمایت از پروژه‌های ما ابداع کند. در بیشتر این زمینه‌ها می‌توان پروژه‌های فرامرزی را تعریف کرد، به ویژه پروژه‌های زیست محیطی هیچ گونه چالش سیاسی در زمینه همکاری بانک با کشور‌های عضو ایجاد نمی‌کند.

    وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه این پروژه‌ها در راستای اهداف توسعه پایدار است، گفت: به عنوان مثال، بانک می‌تواند برای حفظ اکوسیستم به تأمین مالی پروژه‌های فاضلاب در کشور‌های حاشیه دریای خزر توجه کند. همچنین پروژه‌های ریلی بین ایران و عراق و پروژه‌های انرژی سبز بین ایران و چین. علاوه بر این، در استان خوزستان در ایران بحران ریزگرد داریم. این یک بحران زیست محیطی در منطقه است. لذا، تأمین مالی پروژه اثرات خارجی مثبتی خواهد داشت که می‌تواند به رفع بحران در کشور‌های همسایه ایران، مانند عراق نیز کمک کند.

    خاندوزی در پایان گفت: امیدواریم روابط ما با AIIB در این مرحله حساس از تاریخ کشورمان تقویت شود. من از این فرصت استفاده می‌کنم و تعهد کامل خود را برای همکاری با یکدیگر جهت ارتقای همکاری و پایداری مشارکت‌مان به منظور دستیابی به اهداف و آرمان‌های مشترکمان را به شما اطمینان می‌دهم.

    خاندوزی همچنین در حاشیه نشست دقایقی با رئیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا درباره پروژه‌های سرمایه‌گذاری مدنظر ایران گفتگو کرد.

    بر اساس این گزارش، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در نشستی که بعد از 4 سال برگزار می‌شد، سومین سخنران نشست بود. در این نشست 27 نفر از وزرای کشور‌های مختلف با نمایندگان کشور‌ها صحبت کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی