عصر بازار

تاثیر مثبت آزادسازی منابع ارزی در اقتصاد ملی

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: آزادسازی هر مقدار از منابع ارزی ایران در کشور‌های مختلف تبعات قابل توجهی در اقتصاد ملی ما خواهد داشت.

تاثیر مثبت آزادسازی منابع ارزی در اقتصاد ملی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما، آقای علی حسینی در خصوص تاثیر مثبت آزادسازی 6 میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران و ادامه این روند گفت: قطعا با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب و همچنین محدودیت‌های مبادلات مالی و ارزی، آزادسازی هر مقدار از منابع ارزی ایران در کشور‌های مختلف تبعات مثبت و قابل توجهی را در اقتصاد ملی ما خواهد داشت. خوشبختانه آزادسازی منابع ارزی با پیگیری‌ها و دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی دولت و بانک مرکزی محقق شد که از آن به عنوان یک کار بزرگ و مهم در عرصه بین المللی یاد می‌شود.

    آقای حسینی با مثبت ارزیابی کردن نتایج سفر‌های رئیس کل بانک مرکزی به کشور‌های منطقه ادامه داد: مطمئنا ایجاد دیپلماسی سیاسی و ارزی از سوی مقامات کشورمان از جمله رئیس کل بانک مرکزی و سفر وی به کشور‌های منطقه از اهمیت فراوانی برخوردار است، چراکه سیاست و مواضع عالی‌ترین مقام پولی بانکی هر کشوری می‌تواند تاثیر مستقیم بر اقتصاد آن کشور داشته باشد و امیدوارم این روند همچنان استمرار و تداوم داشته باشد.

    این فعال اقتصادی آزادسازی منابع و دارایی‌ها بلوکه شده ایران در کشور‌های مختلف را گامی رو به جلو در پشت سر گذاشتن محدودیت‌ها و تحریم‌های بین المللی دانست و گفت: به طور قطع ذخایر و منابع مالی و ارزی هر کشوری در اقتصاد آن بسیار تاثیرگذار است که ما نیز از این موضوع مستثنی نیستیم. خوشبختانه دولت و بانک مرکزی به این منظور با اجرای سیاست‌های ویژه توانسته اند بسیاری از محدودیت‌ها و مشکلات را پشت سر گذاشته و با آزادسازی منابع بلوکه شده، اتفاق مهمی را در بخش ارزی رقم بزنند.

    رئیس پیشین کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران به سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی و ثبات بازار ارز نیز اشاره کرد و ادامه داد: بانک مرکزی از اوایل سال جاری با جدیت به اجرای سیاست تثبیت اقدام کرد که این سیاست‌ها رفته رفته با اثرات مطلوب و ثبات نسبی در بازار ارز همراه شد. البته همچنان معتقدم که این سیاست‌ها زمانی به درستی در بازار تاثیر می‌گذارد که ادامه‌دار و واقعی باشد، چون در غیراینصورت نمی‌توان بازار را برای مدت طولانی بوسیله اقدامات دستوری و مقطعی کنترل کرد.

    آقای حسینی تاثیر روانی اخبار آزادسازی منابع ارزی و دیپلماسی اقتصادی دولت و بانک مرکزی بر بازار‌های مختلف به ویژه بازار ارز را بسیار مثبت دانست و اظهار کرد: طی هفته‌های گذشته با توجه به سفر‌های رئیس کل بانک مرکزی به کشور‌های منطقه و انتشار اخبار آن شاهد انعکاس مثبت، مستقیم و فوری در بازار بودیم. مطمئنا این روند در صورت تداوم، نه تنها در ایجاد ثبات و آرامش بازار‌های مختلف، بلکه در بخش سرمایه گذاری نیز تاثیرگذار خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی