عصر بازار

صرفه‌جویی ارزی ۱۷ میلیارد دلاری هند و چین از حذف دلار

عصر اعتبار- آمارهای موجود نشان می‌دهد که چین و هند توانسته‌اند از محل کنار گذاشتن دلار در مبادلات نفتی خود با روسیه ۱۷ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته باشند.

صرفه‌جویی ارزی ۱۷ میلیارد دلاری هند و چین از حذف دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، برخی کشورهای عضو بریکس از جمله چین، هند، و عربستان در حال سود بردن از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه روسیه هستند. این تحریم‌ها باعث شده تا چین و هند به سمت کنار گذاشتن دلار در خرید نفت از روسیه بروند و قیمت نفت برای آنها ارزان‌تر تمام شود.

    درواقع پکن و دهلی نو با کنار گذاشتن دلار در حال خرید نفت از روسیه به ارزهای ملی هستند و همین امر هزینه مبادلات ارزی برای آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. در این بین چین صرفه جویی بیشتری را تجربه کرده و با حذف دلار در مبادلات نفتی با روسیه و استفاده از یوآن 10 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته است. از سوی دیگر هند هم توانسته 7 میلیارد دلار صرفه جویی داشته باشد.

    نکته مهم آنکه پای عربستان سعودی هم به این مسیر باز شده و سعودی‌ها با خرید نفت از روسیه، در حال ارسال آن به اروپا هستند. عربستان تأکید کرده که به‌جای دلار امکان پرداخت پول به این کشور به ارزهای ملی نیز وجود دارد. این مسئله فشار بر دلار به عنوان ارز مسلط بر بازار جهانی را بیشتر کرده است.

    روسیه هم به عنوان یکی دیگر از کشورهای عضو گروه بریکس در حال دور زدن تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب از طریق فروش نفت به ارزهای ملی به‌جای دلار است.

    هند همچنین با امارات برای خرید نفت به روپیه توافق کرده و به‌طور کلی کشورهای عضو گروه بریکس با کنار گذاشتن دلار در تراکنش‌های مالی خود در حال صرفه جویی ارزی میلیارد دلاری هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی