عصر بازار

منظور: ساختار مرکز آمار مربوط به ۳ دهه قبل است

تفاوت آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مشروعیت داده ها را زیر سوال می‌برد

عصر اعتبار- رییس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به اینکه ساختار کارشناسی مرکز آمار مربوط به سه دهه قبل است، گفت: فاصله معنادار گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی مشروعیت داده ها را زیر سوال میبرد.

تفاوت آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مشروعیت داده ها را زیر سوال می‌برد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، داود منظور با اشاره به اینکه همه دستگاه به ضرورت ایجاد حسابهای اقماری رسیده اند گفت: برخی دستگاه‌های دولتی به سازمان برنامه درخواست داده اند تا در برنامه هفتم توسعه حسابهای اقماری مرتبط گنجانده شود.

    رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در تولید داده ها به سمت اطلاعات ثبتی مبنا باید حرکت کنیم، گفت: هرچه قدر به این سمت حرکت کنیم هزینه ها کمتر می‌شود بر این اساس باید تفاهم نامه های مرتبط امضا شده تا سامانه های برخط ایجاد شود تا داده ها بدون دخالت نیروی انسانی در اختیار مرکز آمار قرار گیرد.

    وی افزود، فاصله انتشار آمار با بازه زمانی تولید آمار دستگاههای دیگر باید کاهش یابد. اطلاعات حسابهای ملی که در بانک مرکزی و مرکز آمار تولید می‌شود نمونه بارز این بحث است که فاصله در موضوع نرخ رشد بسیار زیاد است. مثلا نرخ رشد توسط بانک مرکزی مثبت و در مرکز آمار منفی ارایه شده که این فاصله منطقی نیست بر این اساس باید روی روشها به تفاهم رسید. در غیر این صورت این اختلافات مشروعیت داده ها رو زیر سوال میبرد.

    طرحهای آماری با رویکرد شاخص‌های پیش نگر در دستور کار قرار گیرد
    وی افزود: برخی اطلاعات جدید از جمله شاخص بهای عمده فروشی به صورت فصلی و ماهانه باید در تقویم انتشار قرار گیرد. تولید و انتشار برخی اطلاعات پیش نگرانه در دستور کار قرار گیرد، یعنی بتوانیم انتظارات از آینده را نشان دهیم.

    وی با بیان اینکه، طرحهای آماری با رویکرد شاخص‌های پیش نگر باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: این آمارها کابرد بیشتری نسبت به داده های گذشته نگر دارد، نمونه بارز این موضوع گزارش‌های شانه در حوزه صنعت است.منطور با اشاره به افزایش ظرفیت نیروی انسانی در مرکز آمار گفت: ساختار مرکز مربوط به سه دهه قبل است که باید با کمک سازمان برنامه اصلاح شود.

    رییس سازمان برنامه گفت: از رویکرد تولید، پردازش و انتشار اطلاعات حمایت کرده و باید این رویکرد توسعه یابد. مرکز آمار نشان داده کارشناس محور است و بر اساس سلایق سیاسی عمل نمیکند. البته اطلاعات چندین بار کنترل شود و با دستمزدهای پایین امارگیران ممکن است اطلاعات واقعی وارد نشده باشد بر این اساس سیستمهای کنترل داده ای باید تقویت شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی